Forleden kunne den aarhusianske trykkerivirksomhed LaserTryk fejre 15 års jubilæum. Dagen blev således fejret på behørig vis med 600 indbudte gæste, som bl.a. var vidne til, at virksomheden ved samme lejlighed tog et af landets største solcelleanlæg i brug, som fremover skal levere strøm til en tredjedel af virksomhedens produktion.
Det er gået stærkt siden de to stiftere, Esben Mols Kabell og Anders Grønborg startede med at trykke deres egne flyers, plakater og marketingmaterialer, fordi de dengang syntes, at der ikke var trykkerier, som levede op til pris, kvalitet og levering.
Derfor besluttede de at købe deres egen maskine og blev chokeret over, hvor billigt de selv kunne producere deres egne tryksager, som de anvendte i deres firma, der dengang arrangerede fester og ferier for unge.
Sideløbende kontaktede de deres samarbejdspartnere, som var diskoteker og natklubber, og tilbød at trykke deres markedsføringsmaterialer, når nu de alligevel havde en maskine stående.
Siden er det gået slag i slag og efterhånden kom maskine nummer to, tre og fire til. Resten er så at sige historie. Seneste skud på stammen er en spritny ottefarvet Heidelberg- trykmaskine til 20 mio. kroner, som bl.a. kan køre 36.000 postkort igennem maskineriet, på blot seks minutter.
Den nye maskine skal sammen med det nye solcelleanlæg medvirke til fortsat at sætte fart på LaserTryks udvikling, som de senere år har leveret stabile opadgående vækstrater.
Fra 2012 til 2013 gik LaserTryk fra en omsætning på 147 mio. kroner til 180 mio. kroner, og i 2014 forventer man lande på 260 mio. kroner. Intet mindre end imponerende set i lyst af, at den resterende del af trykkeribranchen netop kæmper med vækstrater med negativt fortegn.
Men en bundlinje i 2012 på 18 mio. kroner i 2013 på 23,9 mio. kroner vidner om, at LaserTryk har fundet et set-up, der samtidigt giver penge i kassen.
Adm. direktør Esben Mols Kabell forklarer, at den generelle vækst i små oplag har været en katalysator or virksomheden.
– Vi har været dygtige til at håndtere en masse små ordrer effektivt. Og med det mener jeg, at vi i alle leder og kanter forsøger at gennemføre en så effektiv leverance som muligt. Det gælder både vores flow på gulvet ude i produktionen, men også i vores kontakt med kunderne, fortæller Esben Mols Kabell.
– Dar er jo ingen af os, der er grafisk uddannet eller for den sags skyld har arbejdet i den grafiske branche. Derfor er der nok mange der vil sige, at vi har grebet tingene lidt anderledes an end hvad andre vil have gjort. Men vi har først og fremmest fokuseret på kunderne, siger Esben Mols Kabell og fortæller om dengang, at LaserTryk besluttede sig for at lægge priserne frit tilgængeligt på nettet, lød der et ramaskrig i branchen, selvom alle ved, at kunderne var dybt frustrerede over ikke at have adgang til priserne.
– Vi har populært sagt, placeret vores koncept på markedet, præcist dér, hvor kunderne ønsker deres trykkeri skal være. Samtidigt forsøger vi hele tiden på at producere mere effektivt, så kunderne altid får den lavest mulige pris. Vi har f.eks. kunnet barberet sælgere og kundemøder væk, ved at lægge al information om tryksagerne på vores hjemmeside, men hvor vi har ekstrem fokus på vores kundeservice, fastslår Esben Mols Kabell.
Han fremhæver, at man gør en dyd ud af at være tilgængelig både på hjemmeside, e-mail og ikke mindst på telefonen, når kunderne ringer for at få hjælp til deres bestilling.
Det kan godt være, at folk opfatter vores kundservice som meget amerikansk. Og det lyder måske også lidt reklameagtigt, når vi siger, at vi holder, hvad vi lover. Men det gør vi – og hvis ikke, så får kunderne altså deres tryksagen gratis, afslører Esben Mols Kabell og forklarer, at det for enhver virksomhed er rigtig godt købmandsskab at investere i længerevarende kundeforhold, hvilket for LaserTryks vedkommende har resulteret i, at over 70 pct. af nye kunder kommer på anbefaling fra virksomhedens eksisterende kunder.
LaserTryk leverer i dag tryksager til 40.000 firmaer og 55.000 privatpersoner, som enten besøger hjemmesiderne lasertryk.dk eller fotosjov.dk afhængigt af hvilken trykopgave kunderne ønsker fortaget.
Lidt facts om Lasertryk
Omsætning:
2012: 147 mio. kroner
2013: 180 mio. kroner
Resultater:
2012: 18 mio. kroner
2013: 23,9 mio. kroner.