Mon ikke de fleste, der har en smule med reklame- og marketingbranchen at gøre, kender Doves kommunikations-koncept ”Real Beauty”?
Et koncept, som gennem en årrække – faktisk helt tilbage fra den allerførste film med titlen ”Evolution” – har sikret brandet tonsvis af både kreative priser og effekt-priser på internationalt plan.
Og nu er Dove i luften med endnu en film i ”Real Beauty”-universet, denne gang med titlen ”Choose Beautiful”.
Filmen viser et indkøbscenter med to døre. Over den ene dør står der ”Average” (gennemsnitlig) og over den anden står der ”Beautiful” (smuk). Herefter går det hele ud på at se hvilken dør, kvinder, der skal ind i bygningen, vælger.
Får også kritik
Gennem de seneste dag har medier verden over vist den nye film og omtalt den – og langt de fleste i positive toner. Men der er også malurt i bægeret.
På Marketing Magazine har Tom Ellis-Jones, der er business director i bureau-gruppen Zak Media Group, en noget lunken holdning til filmen.
– Den kommer ikke i nærheden af den oprindelige og revolutionerende ”Campaign for Real Beauty” eller den slagkraftige og rørende ”Sketches”, som vandt Titanium Grand Prix i Cannes i 2013. Den er forudsigelig, mangler inspiration og (…) får brandet til at fremstå som uærligt og irrelevant, skriver han i en klumme.
Han mener videre, at det er skuespil og ikke det sociale eksperiment, det udgiver sig for at være, samt at der er noget helt galt med kvindesynet.
– Smuk eller gennemsnitlig? Hvad skete der med ambitiøs, talentfuld, intelligent eller kreativ?, spørger han i klummen.
Læs hele klummen her – se filmen her – og døm selv.