Ernst & Young kaster sig ind på det kreative design- og innovationsmarked i Danmark.
Virksomheden åbner et nyt kreativt studie med base i Blox i København, som er en de af en større udvidelse af EY Dobermann i Norden.
– Det er sindssygt vigtigt at kunne supplere kundernes rådgivning med andet end klassisk revision. Både Deloitte og PWC har eksempelvis også kastet sig meget mere ud i kreativ rådgivning, siger David Heilmann, der er Managing Director for den nye satsning.
Eksempelvis har også konsulenthuset Accenture oprustet markant med opkøb af kreative bureauer som danske Hjaltelin Stahl, Droga5 og Karmarama. Og det kreative studie, som Ernst & Young nu åbner i Danmark, har også rod i et stort kreativt bureaopkøb. Sidste år købte konsulenthuset nemlig det svenske design- og innovationshus Dobermann, der blandt andet har kontor i Stockholm, Berlin og New York.
– Dobermann designer løsninger, bygger prototyper, lancerer dem i markedet og får kundernes dom og optimerer derfra. Det er lige præcis det, vi også skal tilbyde til vores danske kunder, siger David Heilmann.
Inspirationsdage hos kunstnere
I første omgang er der ansat fire medarbejdere på EY Dobermanns studie i København. Målet er, at det over et par år skal vokse til 30 ansatte.
Hvordan vil I tiltrække de rette kreative talenter?
– Vi arver en meget stærk kultur fra Dobermann, der lavet det her i 20 år og fundet frem til, hvad der får hjertet til at banke hos kreative mennesker. Vi vil respektere, at der skal inspiration til for at kunne udkomme med kreative løsninger, siger David Heilmann og forklarer, at der blandt andet vil være mange inspirationsdage i arbejdet hos EY Dobermann i København.
– Det er dage, vi arrangerer både ugentligt, månedligt og kvartalsvis. Hver onsdag bruger vi en del tid sammen på at inspirere hinanden med konkrete cases, som vi selv har lavet eller har set, som vi synes er fede. Og så kommer vi til at tage ud og besøge museer, virksomheder, kunstnere eller virksomheder, som vi synes er spændende og inspirerende og kan give os nye måder at anskue verden på, siger han.
Derudover slår EY Dobermann sig også op på, at studiet siger nej til at arbejde med virksomheder, der ikke vil gøre verden til et bedre sted.
– Vi går kun ind i projekter, hvor vi kan se et klart billede af, at det kommer til at påvirke mennesker og planeten i en bedre retning. Så jeg håber, vi kan tiltrække de rette mennesker ved at gøre opmærksom på, at det er sådan her, vi tænker og arbejder, siger David Heilmann.
Et kultursammenstød
David Heilmann erkender også, at det er nogle meget forskellige kulturer, der er stødt sammen mellem konsulenthuset Ernst & Young og en kreativ virksomhed som Dobermann.
Er der ikke nogle udfordringer i, at to så forskellige kulturer mødes?
– Jo, det er der. Vi er meget skabere. Vi er håndværkere. Vores tilgang er, at vi rent faktisk bygger noget – vi bruger ikke vores tid på powerpoints og at planlægge, hvordan vi skal hjælpe en virksomhed, siger han og tilføjer:
– Når vi skal hjælpe en virksomhed, så går vi meget hurtigt i gang. Vi designer, vi programmerer, eksperimenterer og lancerer produkter. Det er noget anderledes end Ernst & Youngs konsulenter, der er meget analytiske og grundige i deres strategiske overvejelser, siger han.
Det er dog ikke et problem i David Heilmanns optik. Tværtimod.
– Det er ikke dårligt ment. De to ting supplerer hinanden. Det er ikke sådan, at vi har fundet den eneste rigtige metode til at løse et problem. Styrken kommer i, at vi kan tilbyde begge dele og bruge det sammen i arbejdet, siger han.
Udover David Heilmann er Emil Jonsson og Robert Lindgren, der har startet EY Dobermanns studie i New York, også blevet ansat på det danske studie.
Derudover er Lovis Dahl fra Dobermanns studie i Stockholm blevet ansat til at stå for udviklingen af eksempelvis software og techløsninger.