Forbrugerne skal have to års reklamationsret på de varer, de køber, i stedet for et år. Det er et af hovedpunkterne i forslaget til den nye købelov, som regeringen fremsatte i onsdags, skriver Jyllands-Posten. Loven skal ændres, så den passer til EU’s forbrugerkøbsdirektiv.
Samtidig får køberen selv lov at bestemme, om varen skal repareres eller ombyttes, hvis der er mangler ved den.
Hidtil har køberen været nødt til at acceptere det, hvis sælgeren tilbyder at reparere varen. Dog vil sælgeren fortsat ikke være tvunget til at følge køberens krav, hvis det er umuligt, eller hvis det påfører sælgeren uforholdsmæssige omkostninger.