Aller vil gerne have ændret reklamebureaufolkets holdninger til ugeblade som annoncemedie. Men for at ændre holdningerne, må man starte med at ændre kendskabet. Og det har Aller valgt at gøre ved at udskrive en konkurrence, hvor bureaufolket over 5 uger skal vurdere ugebladsannoncernes score på kendte begreber som opmærksomhedsværdi, læseværdi og erindring.
Konkurrencen løber af stabelen mellem den 3. marts og den 11. april. Her skal bureauernes medarbejdere hver uge vurdere 3-5 annoncers score på ovennævnte kriterier – og de, der rammer tættest på den faktiske score, som måles af Gallup, vinder en uges ophold i Ægypten i starten af maj.
– Vi indbyder både kreative, kontakt- og produktionsfolk til at deltage i konkurrencen, siger Palle Gettermann fra Aller, som forventer, at 2-300 bureaufolk vil tilmelde sig. Konkurrencedeltagerne skal tilmelde sig i teams på 4 deltagere og der må højst tilmeldes 3 teams pr. bureau.
– Konkurrencen er døbt Mind Cruise, fordi den kræver, at man tænker sig om – og sætter sig ind i de enkelte blades “sjæl“ og målgrupper. Det vil f.eks. have betydning, at man kan vurdere om en annonce for Grøn Tuborg scorer højere i Se & Hør end samme annonce i Familie Journalen. Og omvendt: Kan man forvente, at en teksttung helse-annonce scorer lige så højt – eller højere – i Familie Journalen som i Se & Hør.
32 KOMMER TIL ÆGYPTEN
Allers ugeblade omfatter Se & Hør, Familie Journalen, Billed Bladet, Ude og Hjemme, Søndag og Femina. I konkurrencen indgår hver uge 3-5 annoncer fra bladene, og hver mandag i 5 uger får bureauerne besked på, hvilke annoncer det drejer sig om. Inden fredagen er gået, skal svarene være indsendt til Aller, som løbende vurderer resultaterne og offentliggør, hvordan man ligger i konkurrencen. Der er præmier til de bedst placerede teams efter hver runde.
Hovedpræmien er en uges rejse til Ægypten for de bedste 32 deltagere. Rejsen arrangeres af Stjernegaard Rejser, og kommer til at byde på både ophold i Cairo, besøg ved pyramiderne, sejltur på Nilen, besøg i Aswan og meget, meget mere.