Volvo-kampagnen ”LifePaint”, som reklamebureauet Grey London i 2015 vandt to gange Grand Prix for ved VM i reklame, Cannes Lions, er dømt ude af de britiske reklamemyndigheder, Advertising Standards Authority (ASA).
Man kan naturligvis godt argumentere for, at de britiske reklamemyndigheder er en kende sent ude med riven, men ikke desto mindre betyder afgørelsen, at Volvo har fået forbud mod at vise to af kampagnens videoer i deres oprindelige form.
Kampagnen promoverer refleksspray-produktet af samme navn, LifePaint, udviklet i samarbejde med den svenske startup Albedo100, som kan sprøjtes på fx tøj, tasker og cykelhjelme for at gøre cyklister mere synlige i mørket.
Men ifølge ASA, der har taget sagen op som følge af henvendelser fra forbrugerne, er reklame-videoerne vildledende, fordi de giver indtryk af, at ”LifePaint” også virker på cykelstellet.
Disclaimer ikke nok
I Volvos videoer har man dog i en disclaimer under filmene understreget, at cykelstellene i filmene ikke er behandlet med LifePaint, som egner sig bedst til tekstiler, men med et andet af Albedos produkter, der er beregnet til metaloverflader.
Men det er ikke nok, lyder vurderingen nu – og det hjælper heller ikke, at Volvo har tilbudt at ændre disclaimeren på sitet og i tilgift tilføje den på YouTube, så det bliver tydeligere, at LifePaint ikke er beregnet til metaloverflader.
Så konklusionen fra ASA er, at reklamen vildleder forbrugerne og overdriver produktets egenskaber.
Og selv om disclaimeren havde været indbygget i selve videoen, så havde det stadig ikke været nok, for filmens billedside fortæller historien om, at produktet kan bruges på cykler med liges så stor effekt som på tekstil.
Grey beklager
Den kreative og massivt prisvindende kampagne omkring Volvos ”LifePaint” blev lanceret af Grey London i foråret 2015, og samme år vandt kampagnen Grand Prix ved VM i reklame i Cannes – i henholdsvis Design- og Promo & Activation-kategorierne.
En talsmand for Grey London siger i dag til britiske Campaign, at afgørelsen ikke påvirker selve produktet ”LifePaint”, som fortsat er i handlen, men at man fra bureauetas side tager ASA’s afgørelse til efterretning og beklager ”enhver forvirring, der måtte være opstået.”
Det kreative team bag Volvo-kampagnen er i øvrigt danske Rasmus Smith Bech og Jonas Roth, der dengang arbejdede på Grey London, men som i efteråret rykkede til et andet London-bureau, adam&eveDDB.
Du kan læse ASA’s afgørelse her og se filmen herunder.