KLUMME: Hvordan tænker og bruger man reklameartikler for at opnå resultater?

Jo, først må vi spørge os selv: Hvad er en reklameartikel?

En reklameartikel er et produkt, der repræsenterer og markedsfører et produkt, brand eller en virksomhed. I de fleste tilfælde vil reklameartiklen være påført et logo, men det er faktisk ikke et krav for, at den kan opfylde sit mål.

Præcis hvordan man bruger reklameartikler til at skabe resultater, afhænger meget af den enkelte situation – fælles er dog, at reklameartiklen skal sende et klart budskab.

Men har reklameartikler virkelig en effekt?

Ja. Der findes mange eksempler på, at reklameartikler giver resultater, men der findes desværre også en masse eksempler på, at reklameartikler bare er en omkostning, der ikke bidrager med noget. Det hele afhænger af, om man har gennemtænkt brugen af reklameartiklen.

Hvordan finder man ud af, om man skal bruge reklameartikler?

Først og fremmest skal man være helt skarp på sin kampagne. Hvad er det, man vil opnå, og hvilket budskab har man? En forudsætning for at finde frem til en reklameartikel, der virkelig rykker og giver resultater, er, at man er helt skarp på sit mål og målgruppe. Når målet og målgruppen er klart defineret, slipper man kreativiteten løs.

Men er reklameartikler ikke bare et produkt med et logo på?

Nej, ikke hvis den skal give resultater. Reklameartiklen skal have en værdi for modtageren, og det betyder, at man skal have sat sig grundigt i modtagerens sted. Hvad vil give modtageren værdi? Det behøver ikke at være en dyr reklameartikel – det vigtigste er, at den opfylder et behov eller gør livet lettere for modtageren.

Kan det ikke bare være en sjov ting?

Jo, det kan det faktisk godt. Men så skal det være en ting, som virkeligt gør indtryk. Det vil sige, at den får modtageren til at tænke, undres eller grine. Én af de store fordele ved en reklameartikel er, at vi forholder os til den ved at bruge af flere sanser. Jo flere sanser vi får aktiveret hos modtageren, desto større indtryk og effekt vil reklameartiklen have.

Er der konkrete cases med reklameartikler?

En producent af pølser ville skabe øget salg udenfor pølse-sæsonen. Ved at lægge et specialdesignet silikone ”pølsehåndtag” med i pakken, skabte man et mersalg på 25 %. De fleste børnefamilier skulle bruge 2-3 pølsehåndtag, så de købte flere pakker. Læs casen her.

En anden producent af lav-selv lasagne pakker skabte mersalg ved at give et lasagnefad med som tilgift, når man købte tre pakker lasagne. Fadet var specialdesignet, så det lige akkurat passede med lasagnepladerne.

I et tredje tilfælde skabte en slik-producent branding og mersalg ved at have en sæbekassebil med i deres udstilling. Sæbekassebilen kunne man så vinde ved at deltage i en konkurrence. Her brugte man en reklameartikel som motivation for at aktivere og engagere kunderne i sit brand.

Men hvad med de klassiske reklameartikler, som en kuglepen og en blok?

Der er en grund til at vi kalder dem klassikere – de virker. Vi har alle sammen en ynglings-kuglepen. Den kuglepen vi altid skriver med. Hvilket logo er der på din ynglings-kuglepen? Vi har også alle sammen en masse billige kuglepenne, som bare ligger i skuffen, og hvilket logo, der er på dem, kan vi desværre ikke huske. Uanset hvor billig en reklameartikel er, så er den stadig for dyr, hvis den ikke bliver brugt.

Så det er en god idé, at holde sig til de klassiske reklameartikler?

Nej, man må ikke lade sig begrænse til de klassiske reklameartikler. Brug meget gerne klassikerne, men tænk også ud af boksen og find en reklameartikel, der fortæller din historie. Sørg for at du skiller dig ud. Din reklameartikel må aldrig blive ”endnu-en-til-samlingen”. Du kan godt bruge en klassisk reklameartikel, men så skal du sørge for, at den skiller sig ud på et andet parameter, f.eks. kvalitet.

Ved min leverandør ikke, hvad der virker?

Jo, det burde de gøre. Desværre ser man alt for ofte, at leverandører ikke sætter sig grundigt ind i kundernes kampagne. Det betyder, at det bliver endnu en ”dims-med-logo” idé i stedet for en original og gennemtænkt løsning. Din leverandør skal udfordre dig på idéer og løsninger. Hvad er tanken bag de forslag leverandøren kommer med? Hvornår har din leverandør sidst udfordret dig på din kampagne?