Toke Kruse og Sebastian Seilund, som står bag Billys Billing – et online regnskabsprogram, der henvender sig til små og mellemstore virksomheder – rejste for et år siden til USA.

Det gjorde de for at skaffe investorkapital, hvilket havde været noget op ad bakke herhjemme, og siden da har virksomheden udviklet sig fra af have en deltidsansat medarbejder til i dag at beskæftige 10 mand i henholdsvis Danmark og USA.

Fornylig ville de to iværksættere gerne sætte lidt skub i markedsføringen af Billys Billing, og hvordan gør man så det?

For Toke Kruse og Sebastian Seilund var svaret at hyre en dansk fotograf og invitere ham til San Francisco for at filme deres hverdag som iværksættere. Resultatet blev en 20 minutters kortfilm, som netop haft gallapremiere.

– Vi ved godt, at den amerikanske drøm også findes i Danmark og at mange iværksættere drømmer om at flytte til USA præcis som os. Alligevel måtte vi knibe os i armen over det store antal af tilmeldinger, der strømmede ind indtil få minutter før premieren, siger Toke Kruse – den ene af de to stiftere af Billys Billing, kreativ direktør og idémanden bag den anderledes markedsføring.

Kortfilmen skildrer blandt andet jagten på kapital fra investorer – hvilket sidste år i bund og grund var det, der fik Toke Kruse og Sebastian Seilund til at flytte til USA, og det handler ifølge Toke Kruse om at vise virksomheden bag kulisserne – og ikke bare male et rosenrødt reklamebillede af virksomheden.

– Ved at lave en mini-dokumentar viser vi, at det er hårdt arbejde at skabe noget helt nyt. Og vi knytter et andet bånd til både nuværende og kommende brugere, fordi de på den måde lærer os lidt bedre at kende. De kan identificere sig med os – og hvem har nogensinde før kunnet identificere sig med udviklerne af et regnskabsprogram? Selvfølgelig får vi også en tur i helikopter og kører i åben sportsvogn, men det er en anden side af iværksætterlivet. Når man arbejder 80 timer om ugen, må man også gerne forkæle sig selv, lyder det fra Toke Kruse.

Invitationen til gallapremieren blev flittigt delt på iværksættersitet amino.dk, og alene herfra så omkring 500 dokumentarfilmen. Desuden mødte 70 mennesker efterfølgende op på det danske kontor for at hilse på den ene stifter.

Drømmen om USA eksisterer i den grad blandt danske iværksættere. I forbindelse med premieren på dokumentarudsendelsen, havde Toke Kruse gjort sin bog “Company to America” tilgængelig i en elektronisk udgave. Den blev hentet 132 gange – og det er jo også en form for markedsføring.

Du kan se hele dokumentarfilmen her.