Antallet af indsendelser til Danish Digital Award 2021 er det højeste nogensinde – 343 siger den nu næsten færdige fintælling.

Det oplyser juryformand, Kim Jong Andersen, til Markedsføring, og han glæder sig over opbakningen til awardshowet.

– Det har været et vanskeligt år for mange, både bureauer og virksomheder, og mange brancher har været hårdt ramt. Så jeg er faktisk imponeret over, at vi har været i stand til at tiltrække fem procent flere indsendelser end sidste år, siger han.

Omvendt, påpeger han, har det også været et år, hvor der generelt har ”været vækst i aktiviteterne på de digitale platforme.”

– E-commerce har jo af indlysende årsager haft øget aktivitet, og der har været en naturlig vækst i mængden af salgstaktiske aktiviteter, siger Kim Jong Andersen.

Men særlig én ting har juryformanden bidt mærke i.

Har fremrykket digitale investeringer

– Meget tyder på, at flere virksomheder har fremrykket deres digitale investeringer. Vi har fået en del cases ind med betydelige investeringer bag, så den digitale transformation tages virkelig alvorligt. Og det ser vi nu i indsendelserne til DDA, siger han.

Det er fortsat bureauerne, der står bag de fleste indstillinger, men også her ser der ud til at være bevægelser:

– Der er comeback til de kreative bureauer – og til mediebureauerne. Begge bureautyper har sendt mere ind i år, end vi plejer at se. Så fordelingen mellem digitale-, medie- og kreative bureauer er mere lige end andre år, siger Kim Jong Andersen.

" Det er opmuntrende at se, at der er relativt flere indsendelser i kategorier som CX og Digital Differentiation.
Kim Jong Andersen, juryformand og stifter, Danish Digital Award

Juryformanden oplyser videre, at 12 til 13 procent af indsendelserne er direkte – og så er der kommet nye aktører på banen. 

– I år har vi også set indsendelser fra tunge, teknisk kapable IT-konsulenthuse. For eksempel glæder vi os over, at Netcompany og Trifork er med, siger Kim Jong Andersen. 

Nye kategorier taget godt imod

Et kig på indsendelserne viser, at følgende fem kategorier har fået flest indsendelser: 

Digital Activation, Branded Content (kampagnedrevet), Customer Experience, Digital Differentiation og Digital Transformation.

– Det er opmuntrende at se, at der er relativt flere indsendelser i kategorier som CX og Digital Differentiation. Når virksomhederne søger meget mere over mod de digitale platforme, skal der naturligvis også mere fokus på den del af kundeoplevelsen. Og her er det vigtigt at differentiere den, så man opnår en konkurrencemæssig fordel, siger Kim Jong Andersen og tilføjer:

– Det handler ikke længere kun om at skabe friktionsfri oplevelser, men også om at designe momenter, der skiller sig ud og bliver mindeværdige.

Kim Jong Andersen glæder sig desuden over, at der er fin tilslutning til de nye kategorier – Startup og Digital Architecture.

– De er begge taget godt imod, men må selvfølgelig gerne vokse endnu mere, siger han.

Som den sidste ting hæfter han sig ved kategorien The Greater Good:

– Den følger godt med. Så der her tilsyneladende været mentalt overskud derude – også i et coronaår – til at arbejde med CSR.

Arbejder for 149 forskellige kunder

Tallene i DDA’s datakældre afslører i øvrigt, at der i år er 109 indstillere fordelt på 149 forskellige kunder. 

På kundesiden skiller især følgende sig ud: Coop/Coop.dk, Danske Spil, Kræftens Bekæmpelse og Patent- og Varemærkestyrelsen.

På bureausiden er det & Co./NoA, der topper listen, efterfulgt af Hjaltelin Stahl, Ambition, Mustache, Sunrise, Creuna, Merkle, Yellow Umwelt og dentsu X.

Juryen ved Danish Digital Awards 2021 består af 174 brancheprofiler, som du kan læse mere om her.

Shortlisten offentliggøres i juni, og selve prisuddelingen finder sted torsdag 26. august.

Danish Digital Award, der tidligere er blevet uddelt af Dansk Annoncørforening, uddeles i år af Kim Jong Andersen og Dansk Markedsføring.