Help PR & Kommunikation fyldte 10 år i januar i år. Virksomheden, der er stiftet og ejet af Mads Byder, har netop aflagt 2014-regnskabet. Et regnskab der viser, at vækst i alle ti år er kulmineret med det bedste resultat nogensinde i 2014.
Resultatet stikker endda positivt ud i hele bureaubranchen. Forklaringen bag rekordåret og rekord i branchen er, ifølge Mads Byder, meget enkel: ”Brug 95 pct. af tiden på kunderne, og send først en faktura når du lykkes”.
Det er de færreste bureauer, der kan melde ud at de stort set aldrig pitcher kold kanvas. Ikke desto mindre er det en anden af nøgleforklaringerne.
– Medarbejderne er succesen bag kommunikationsbureauet Help PR & Kommunikation. Der er et hav af dygtige konsulenter og PR-bureauer i Danmark, men langt fra alle trives i en vinderkultur som vores, hvor du skal lykkes for at kunne sende regningen, siger Mads Byder.
– Det giver et vist pres, og det er jeg udmærket klar over, men det giver også kunderne en leverandør, der vil kæmpe til det sidste for at lykkes. Mine kollegaer bruger alt deres tid på kunderne. Det administrative er outsourcet, og vi pitcher ikke kold kanvas, som tager en stor del af tiden fra konsulenter andre steder, siger Mads Byder, der i disse dage er på udkig efter nye seniorfolk, fordi kabalen ikke helt går på bureauet.
2015 er allerede fyldt med opgaver
Help PR er også kommet godt i gang med 2015, hvor planen er at bevare størrelsen som en mindre agil samarbejdspartner frem for at blive et større kommunikationshus.
De små teams giver, ifølge Help PR, den største effekt. Og et eller andet har de gjort rigtigt hos bureauet på Nørrebro. Bureauet har blandt andet været med bag REMA 1000-brandet siden 2008, hvor det var mere eller mindre ukendt. I dag har REMA 1000 vundet imageanalyser foran de tidligere danske darlings som Netto og Føtex.
Help PR har også lanceret Netflix, både som brand og tjeneste, og i dag er Netflix ikke alene mere kendt i Danmark, hele streamingverdenen har ligefrem ændret måden, vi ser TV på.
– Vi tror naturligvis på, at der er effekt af det, vi gør. Både på PR og strategisk kommunikation generelt. 7-Eleven er et andet godt eksempel, hvor vi p.t. hjælper dem med at skabe et ”nyt” brand.
– De ligger jo eksternt godt til på kendskab, men de er endnu ikke kendt for deres nye tilgang til sundere mad- og drikkevarer på farten. Om to år, tror jeg, at de er kendt som en food deli mere end en traditionel kiosk, siger Mads Byder.
Om fremtiden siger han:
– For Help PR er vores næste store tur digital. Her partner vi i dag op fra job til job med de bedste digitale folk. Således kan vi koncentrere os om det, vi er bedst til, nemlig indhold. Og ikke claime, at vi også kan bygge de bedste digitale kanaler, for det kan vi ikke. Kommunikation i 2015 handler om at skære til – også selvom man er et bureau. Der er så mange forskellige opgaver derude, gang i kommunikationen generelt, og mere end nok til os alle sammen.
Nej til det offentlige
Help PR & Kommunikation har før i tiden været nødsaget til at takke nej til visse opgaver eller bud-invitationer fra det offentlige.
– Der har faktisk været henvendelser løbende, især efter vi var med til at lancere parkprojektet Superkilen på ydre Nørrebro med BIG. Det var en rigtig sjov idé og proces sammen med Bjarke Ingels og de ultra-kreative fra Superflex.
– Vi har dog ikke været klar til de lange runder, som det kræver for at være relevant og skarp på det offentlige. Blandt andet derfor er vi nu på vej med et strategisk samarbejde med eksperter, ligesom vi i vores søsterselskab Urban, har fået Kim Bek, tidligere direktør i Copenhagen Capacity, med som partner. Vi tror, at det offentlige vil være lige så glade som det private for vores anderledes metode, slutter Mads Byder.
Nøgletal for 2014:
Omsætning: 20,5 mio. kr.
Bruttoavance: 18,7 mio. kr.
Resultat af primær drift: 9,8 mio. kr.