Robert/Boisen & Like-minded blev den helt store danske vinder ved årets Epica Awards. Dette uafhængige Award-show, baseret på branchemediernes bedømmelser, er i gang med en global opgradering, og derfor rangerer Epica-ledelsen bureauerne i hvert land.
Og da Epica for første gang i år gik ud med globale ambitioner, er også de bedste globale bureauer hædret. Ikke overraskende blev Forsman & Bodenfors ”Independent Agency of the Year”, mens Leo Burnett Worldwide (vanen tro) blev bedste internationale bureau-netværk.
I den brede ”Agency of the Year” kategori dukkede adam&eveDDB op som spitzenklasse med 14 kategori-sejre, godt boostet af Harvey Nichols’ fantastiske ”Sorry I spend it on myself” jule-kommunikation. Her ligger Epica på linje med AdAge, der også har adam&eveDDB som bedste globale bureau.
I den digitale kategori kåredes 72andSunny som bedste globale digitale bureau. Carlsbergs nye ”If Carlsberg Did…” er skabt af dette hurtige, kreative bureau, men 72andSunny er i øvrigt ofte hædret af Advertising Age og AdWeek som verdens bedste digitale bureau.
Årets bedste arbejde fra Amsterdam-bureauet er ”Night Walk in Marseille”, der havde Google som annoncør.
Spies-kommunikation bedst
Når Robert/Boisen toppede alle Epica-lister for Danmark, skyldes det naturligvis ”Do It for Denmark” for Spies, der udløste to guld- og en bronze-Epica for den sublime kommercielle kommunikation.
Og fordi Spies sigtede bredt med markedskommunikationen, løb Robert/Boisen også med hæderen for bedste danske digitale bureau. En interessant glidning i retning af at top-kreative bureauer altså sagtens kan være ”digitale” i tilgangen til markedet.
Epica gør også et nummer ud af at skabe en ”Top Agency” kategori per land, og her nævnes Robert/Boisen, McCann Copenhagen og LetsAdvertise.it som de bedste danske bureauer. Naturligvis kun baseret på indsendte arbejder, shortlister og triumfer.
McCanns meriter var ”Showroom at Home” for Ikea, der hædredes for en app og media innovation. LetsAdvertise.it vandt for ”The Disguised Portfolio”, der fortæller historien om, hvordan man får et job, når ingen kender ens kvaliteter.
Også Wunderman Scandinavia vandt en bronze-Epica for en ”luxury” kampagne for Bang & Olufsen. Det skete i kategorien online kampagner.
Mobile voksede med 98 pct.
Årets Epica Awards, der bedømte over 4.000 arbejder, er også underlagt buzzwords i markedet. Duellen mellem analog og digital kommunikation findes også her.
TV, print og outdoor faldt med sammenlagt 10 pct., mens de digitale indsendelser fordobledes. I Epica sammenhæng lyder det, at adspend på digital vokser forbi tv inden for de næste to år. Men det er altså også kun indsendelser til Epica, vi taler om, ikke en generel markedsvurdering.
Mobile kategorien voksede med 98 pct. i indsendelser, mens branded entertainment vækstede med 49 pct. i forhold til 2013. Som en kuriositet kan nævnes, at i en af underkategorierne, ”Confectionaries & Snacks” gik annoncører og bureauer nærmest amok: En vækst på 162 pct. i forhold til 2013 fortalte juryen, at der er penge i at sælge søde sager til forbrugerne, uagtet mængden af mammon i portemonnæen.
De mest vindende lande i Epica sammenhæng er:
• Frankrig (17 pct.).
• UK (12 pct.).
• USA (9 pct.).
• Sverige (7,5 pct.).
• Tyskland (5,5 pct.).
Norske bureauer er at finde på 9. pladsen (3 pct.). Cirka 65 lande sender ind til denne eksklusive reklame-festival. Der er cirka 40 jurymedlemmer, bl.a. den til enhver tid siddende redaktør af bladet Markedsføring.
Er du interesseret i at sende arbejder ind til Epica Awards 2015, så kan du læse mere her.