Cristiano Ronaldo er verdens mest populære idrætsudøver på de sociale medier.

Den portugisiske fodboldstjerne fra Real Madrid bliver fulgt af 140 millioner mennesker på Facebook og Twitter.

Dermed overgår han klart nummer to på listen, FC Barcelonas Lionel Messi med 78 millioner følgere, mens andre sportsstjerner som Formel 1-verdensmester Lewis Hamilton og golfikonet Tiger Woods – til sammenligning – har langt under 10 millioner følgere hver.

Vejen hen imod øget popularitet hænger ifølge sportsøkonom, Kenneth Cortsen fra University College Nordjylland, blandt andet sammen med dygtighed, idrætsgren, klub, liga, udseende og evne til at optræde i medierne.

Det kan ifølge sportsøkonomen godt betale sig for idrætsudøvere at vokse sig store på de sociale medier. Et stort fanfølgeskab kan give bedre kontrakter og sponsoraftaler.

– Det giver Ronaldo en stor kommerciel værdi, hvis sponsorer og klub kan se en mulighed for at engagere sig med hans fans, som identificerer sig kraftigt med ham, siger Kenneth Cortsen.

/ritzau/