Det danske øl-marked har været igennem en vanvittig udvikling de senere år.
Fra at være et marked med et smalt udvalg, så er det i dag langt mere spændende at gå på opdagelse i med et virvar af specialøl i alskens afskygninger, Men selvom der er mange smage at vælge imellem, er der en tendens til, at de fleste ender med at købe det, de altid drikker.
Det forsøger Royal Beer nu at imødekomme med nye etiketter på flasker og dåser, der viser øllens smagsnuancer.
– I USA og Canada har det længe været helt almindeligt at finde smagsskalaer på øl-etiketterne. Ligesom vi i mange år har set det på vin i Danmark. Vi synes, at tiden nu er moden til, at vi også i Danmark får smagsskalaer på øl, så vi kan være med til at give danskerne mere kvalificeret viden om den øl, de drikker. Samtidig vil vi også gerne inspirere folk til at afprøve nye øl, siger Kirsten Lahn Hansen, marketingchef, Øl og Cider, hos Royal Unibrew.
Øl med den rigtige smag
Det skyldes blandt andet, at øl-barer blomstrer op over det ganske land, og selv mindre restaurationer har ofte et stort udvalg af forskellige typer af øl.
At drikke det rigtige til god mad – hvilket ellers i vid udstrækning har været vinens domæne – vinder også frem, men ligesom man på vin- og champagneflasker kan finde oplysninger om smag.
Og hvorvidt indholdet eksempelvis passer bedst til vildt, fjerkræ eller desserter, efterspørger forbrugerne nu også i stigende grad information om, hvilke øl der passer bedst sammen med forskellige typer af mad.
– Hos Royal Unibrew har vi ni certificerede øl-sommelierer, som hjælper restauranter med at afstemme, hvilke øl der passer til de forskellige retter på menuen.
– På samme måde vil vi også gerne hjælpe forbrugerne med at vælge den rigtige øl, og med de nye skalaer kan man ud fra bitterhed og farve vælge den øl, der passer til den mad, man sætter på bordet, slutter Kirsten Lahn Hansen.