Danmark næststørste bryggeri har lanceret en ny sodavandsflaske, som allerede har medført øget salg af virksomhedens sodavandsprodukter til barer, cafeer og restaurationer.
Designit har udformet en ny platform for mixers, som typisk er de sodavandsprodukter uden brand value, der indgår anonymt i drinks som vodka og juice, gin og tonic eller andre drinksvarianter.
Det nye brand er skabt ud fra et mix af flaskedesign og labels. Troels Nørlem, senior communication strategist fra Designit fortæller: ‒ Vi er enormt stolte af at have fået international anerkendelse for vores design. Derudover er det en stor tilfredsstillelse, at samarbejdet med Royal Unibrew allerede har udmøntet sig i en markant stigning i salget af sodavand til bar- og restaurationssegmentet, fortæller Troels Nørlem.
‒ Vi har ændret en produktserie fra at være på vej ud til at være betydelig salgssucces. Det har hverken været et spørgsmål om kampagneaktivet, salgskonkurrencer eller piger i hotpants, men derimod en helt ny og mere målrettet vinkling af produktet, hvor det udelukkende er designet og brandet, der gør hele forskellen.
Hos Royal Unibrew er glæden også stor. Marketingchef Rolf Kube fremhæver Red Dot Awarden som en blåstempling af arbejdet med udformingen og strategien for ”Add Some” som brand.
‒ Vi har kunnet følge en vækst inden for spiritus on-trade, og har ligeledes kunne iagttage, at flasker med en skarp profil, har været vejen frem. Derfor har vi forsøgt at imødekomme et marked I vækst og samtidigt benytte lejligheden til at samle Royal Unibrews mange sodavandsprodukter under samme paraply, i et unikt og eksklusivt design. Nu blåstemplet af et internationalt anerkendt dommerpanel – og vi har allerede fået bevist, at godt design sælger, siger Rolf Kube.

Gammel vin på nye flasker
Allerede tidligt i udviklingsfasen stod det klart, at markedet for mixers var forsømt. Mixers er typisk gemt væk på nederste hylde og bliver skiftet hurtigt ud. Derfor besluttede Designit at udforme en kommunikationsplatform, som vil gøre mixeren til en drik, der både kan stå alene og synligt blive en mere integreret del af baren.
”Add Some” har peppet gamle kendinge som rød sodavand, passionsfrugt, tonic og lemon op, så de fremstår med en markant attitude, som samtidigt er radikal anderledes end de normalvis anonyme mixers, der ellers figurerer på markedet. Add Some har vist sig at kunne flytte mixers fra nederste til øverste hylde ‒ og trænge igennem barenes mur af et utallige spiritusflasker med budskaber som Add Some True Passion, Add Some Bitter Lemon, Add Some Bright Red og Add Some Sizzling Tonic.
Den nye flaske er en helt ny letvægts glasflaske, der vejer det halve af almindelige flasker. Desuden bliver den nye flaske kun genanvendt 10‒15 gange, før det blev omsmeltet til nye flasker, hvilket betyder, at flasken kan fastholde en skinnende overflade i hele sin livscyklus, uden at blive ridset og kedelig.
Red Dot Design Award er en international designkonkurence, der i 2011 har bedømt 6.468 værker, fordelt på 24 kategorier, hvor ”Add Some” har vundet i package design-kategorien. De generelle evalueringskriterier har været originality, emotional quality, design quality og conciseness.