Konkurrencen fra ciabatta, foccacia, dürum og bagels er blevet for hård. Danskerne spiser kun halvt så meget rugbrød som for tyve år siden.
Det ærgrer Landbrugsraadet, som derfor sætter fokus på det grove brød med konferencen Rugbrødsmotor tirsdag.
– Rugbrød er meget sundere end hvidt brød. Flere undersøgelser har vist, at rugbrød kan være med til at forebygge nogle af de livsstilssygdomme, som mange danskere døjer med, siger Lene Toft Madsen, projektkonsulent i Landbrugsraadet.
En række forskere, producenter og landmænd sætter sig sammen for at finde ud af, hvordan man får danskerne til at beholde rugbrød som en del af den daglige kost.
/ritzau/