Det er næsten blevet en tradition for Sygeforsikringen “danmark“ at lade danske kunstnere skrive en sang. Sidste år var det Michael Bundesen fra Shu-Bi Dua, der sang om den uheldige mand, der både blev kørt over, blev gift, og fik en masse børn, takket være “danmark“.
Men hvor Michael Bundesen sang med fuld kraft og falde-på-halen humor, har Ammirati Puris Lintas, der er bureau på opgaven valgt Poul Dissing og Johannes Møllehave som dette års kunstnere. De har til gengæld løst opgaven på en mere stille måde, men absolut ikke uden humor.
Stig Kreutzfeldt har skrevet musikken, der kan betegnes som en parafrase over “I Danmark er jeg født“.
Valget af de to kunstnere er ikke helt tilfældig. Johannes Møllehave er netop fyldt 60 år, og har udsendt endnu et bind af sine erindringer. Poul Dissing har netop udsendt en dobbelt-CD med 36 gamle numre, mens han sammen med Benny Andersen arbejder på nye sange.
– Vi synes det er blevet til en poetisk sang, de ikke virker særlig reklamet, mener tekstforfatter Ole Fredsgaarde, som sammen med Lotte Aagaard står bag kampagnen.
Med udgangspunkt i sangen har bureauet lavet billedsiden til en 35-sekunders film. Filmen er lavet så den passer til sangen, og er blevet til et lille hverdags-epos i billeder og ord.
UPLETTET RENNOME
Desuden har bureauet udviklet en printkampagne, der tager udgangspunkt i navnet “danmark“, med de positive associationer det har.
– “danmark har en enestående position i det danske samfund. Ingen konkurrenter, et højt kendskab, utroligt godt rennome, og en uplettet fortid. Man behøver bare skrive “danmark“, så ved de fleste hvad det handler om, mener Ole Fredsgaarde.
1.5 mill. danskere er med i Sygeforsikringen “danmark“, og kampagnen er hovedsagelig rettet mod de eksisterende medlemmer, der skal bekræftes i deres valg. Målsætningen er at fasholde medlemsskaren og tiltrække nye medlemmer. Hver gang “danmark“ kører en kampagne kommer der 15-20.000 nye medlemmer. Det er hovedsagelig de ny-etablerede familier og de 25-45-årige man er ude efter. For man kan ikke blive medlem af “danmark“, hvis man er gammel eller syg.
BUDGET På 6-9 MILL. KR.
Underdirektør Mogens Elgaard Pedersen fra Sygeforsikringen “danmark“ fortæller, at kampagnen både har salg og image for øje. Salg er selvfølgelig vigtigt, men det er lige så vigtigt at placere os i målgruppens bevidsthed. TV-spottet skal bekræfte vores image, for det kan godt være, at der går 3 måneder før et potentielt medlem falder over en brochure hos tandlægen eller på apoteket og melder sig ind, siger han.
Mogens Elgaard Pedersen vil ikke oplyse kampagnens budget, men siger at det er klart at der er tale om et væsentligt beløb, alene i investering i filmproduktion.
Markedsføring skønner at kampagnen, der går i luften i denne uge og opfølges senere, har et budget på mellem 6-9 mill. kr.
BOX
I “danmark“ er jeg med
så den er hjemme.
Det fryder mig så hjertet dikker ved det.
Og si’r systemet stop er du her,
og klarer lommesmerter især.
Her står jeg stærk,
selv når jeg ligger ned.
Dig elsker jeg.
“danmark“ min sikkerhed.
Synges af: Poul Dissing“
Tekst: Johannes Møllehave
Musik: Stig Kreutzfeldt