KLUMME: Danskernes nye flyttevaner tyder på, at flytninger har fået en ny, central rolle i danskernes liv. Den danske befolkning flytter mere end nogensinde før. I 2017 skiftede næsten 900.000 danskere én adresse ud med en anden.
Det bringer Danmark direkte ind i top 2 af de mest flyttelystne europæere. Denne nye tendens rummer et stigende kommercielt potentiale, hvis du har en strategi for, hvordan dit brand bliver en del af flytteprocessen.
Danskernes mange flytninger er en følge af den herskende tidsånd. En tidsånd, hvor hver dansker stræber efter at få mest muligt ud af sit eget liv. Gennem fleksibilitet og mobilitet optimerer vi vores livssituation:
I løbet af livet prioriterer vi forskelligt mellem karriere, familieliv og hobby, og for at få mest muligt ud af de vigtigste prioriteringer, flytter danskerne eksempelvis fra bylejlighed til bolig tæt på naturen, eller fra stor patriciavilla til vedligeholdelsesfrit rækkehus.
Flytning er blot en del af denne moderne, optimistiske livsstil, som vi kommer til at se stige yderligere de næste syv-otte år frem. Mere end nogensinde før kan det betale sig for brands at sætte sig ind i danskernes flyttevaner og begynde at arbejde med flytning som afgørende kunde-kontaktpunkt.
Taber eller vinder du?
Når danskerne flytter, står de overfor en uendelig række af valg, der ikke kun kredser om havudsigt, afstand til institutioner og risiko for vand i kælderen. De skal også træffe valg om, hvilke produkter, services og abonnementsordninger, de tager med sig, og hvilke de skiller sig af med.
En flytning kan altså i værste scenarie betyde, at danskerne skiller sig af med dit brand til fordel for et andet. Omvendt kan du i bedste scenarie være det brand, der stjæler en kunde fra en konkurrent under kundens flytteproces.
Om du ender i bedste eller værste scenarie afgør, hvor godt du kender kundernes flytterejse i forhold til dit produkt: Hvornår har kunderne mest brug for inspiration og rådgivning omkring dit produkt:
Er det tre måneder før en flytning eller to uger efter selve flytningen? Hvilke andre produkter og services ønsker kunderne at have styr på, før de kan rumme at høre om dit produkt? Hvad er kundernes største bekymringer i forbindelse med flytning og dit produkt? Hvordan kan dit brand afhjælpe de bekymringer? Og så videre.
Når du kan besvare disse spørgsmål, kan du tilrettelægge din markedsføring, så dit brand er relevant præcis, når vinduet er åbent under kundens flytning.
Flytte-segmentering
I dag annoncerer de fleste brands gennem programmatiske medieindkøb, hvor man har mulighed for at købe ind i in-market segmenter. Det vil sige, annoncører kan købe annonceringer over for segmenter, der via deres digitale adfærd afslører, at de er under en flytning.
Dette er en effektiv annonceringsmetode, som øger performance med op til 50 pct., men det kan gøres endnu bedre. I Dentsu Aegis Network har vi ambitionen om at skabe nuancerede ”flyttesegmenter”, der er tilpasset den enkelte branche og enkelte situation. Således at brands, der eksempelvis sælger køkkener, kan annoncere til flyttesegmentet præcist når de er i markedet for lige præcist køkkener.
Disse specifikke segmenter bygges på et fundament af data fra etnografiske studier, spørgeskemaundersøgelse, ejendomsmæglere, digitale platforme som blandt andet DBA, Bilbasen, Facebook, Google og mange flere. Herved opnås en ypperlig præcision i annonceringen, der højner relevansen for kunderne og mindsker spildvisninger for annoncørerne.
Det er tid til at øge fokus på danskernes flyttevaner ud fra et kommercielt perspektiv. Kick off finder sted i slut maj, hvor Dentsu Aegis Network inviterer til en række åbne konferencer. Her præsenterer forbrugereksperter og mediestrateger en dybdegående undersøgelse af danskernes flyttevaner, tidsånd, flyttesegmenter og hvordan brands i forskellige brancher kan være relevante og behjælpelig i flytterejsen.
Fakta
28.-31. maj afholder Dentsu Aegis Network en række konferencer i Aarhus og København, hvor forbrugerundersøgelsen ”Flyt dig! Et forbrugerstudie om danskernes flyttevaner” præsenteres.
Forbrugereksperter og mediestrateger stiller skarpt på den tidsånd, som danskernes mange flytninger kan ses som en konsekvens af, og det kommercielle potentiale, som flytningerne rummer.
Her kan du få svar på, hvornår i danskernes flytterejse netop dit brand og dine produkter er relevante, og du kan blive klogere på, hvordan du skal kommunikere for at tiltrække og fastholde de flyttende danskere.
Du kan læse mere om ”Flyt dig!” og tilmelde dig en af studiets i alt tre konferencer her: