Det er set før, at blod anvendes som blæk i symbolske sammenhænge, men reklamebureauet Saatchi & Saatchi i Schweiz og det østrigske livsstilsmagasin Vangardist Magazine er netop nu på gaden med en ganske elegant forædling af disciplinen ”blod i stedet for blæk”.
Magasinet er således just udkommet i en særudgave, hvor 3.000 eksemplarer af bladet er trykt med blæk, der er blandet med HIV-inficeret blod.
Årsag: Vangardist Magazine ville – op til den årlige AIDS-velgørenheds event Life Ball i Wien den 16. maj – sætte fokus på det faktum, at HIV og AIDS stadig er den sjettehyppigste dødsårsag i verden, at sygdommen er forbundet med social stigmatisering – men også, at den er blevet en slags ”old news” på den globale mediedagsorden.
Med den kontroversielle trykkemetode ville Vangardist opfordre sine læsere til i bogstaveligste forstand at anlægge en mere ”hands on” attitude til sygdommen – og sloganet på bladet lyder da også meget passende ”The issue is in your hands”.
Julian Wiehl, der er CEO på Vangardist, siger i en pressemeddelelse:
– Vi mener, som det livsstilsmagasin vi er, at vi har en forpligtigelse til at behandle emner, som berører vores læsere. Og med 80 procent flere tilfælde af HIV i 2013 end for 10 år siden, finder vi det relevant at fokusere på emnet ikke bare redaktionelt, men også i bredere kommunikationsmæssig forstand.
Parterne bag magasinet fortæller, at det er testet og kontrolleret efter alle kunstens og videnskabens regler, bl.a. med hjælp fra Harvard og Innsbruck Universitet, for at sikre, at det ikke er forbundet med smittefare at håndtere og bladre i det.
Jason Romeyko, der er kreativ direktør hos Saatchi & Saatchi i Schweiz, siger:
– Vi håber, projektet vil skabe respons, fordi det gør mediet til selve bæreren af den sociale stigmatisering. Alene ved at åbne og læse magasinet, hvor hvert et ord, hver en linje, hvert et billede og hver en side er printet med HIV-inficeret blod, bryder læserne tabuet.
Besøg kampagnesite på Facebook her – og se en film om det blodige blad her.