Når TV 2 i december 2022 blænder op for et gensyn med den populære julekalender om nissepigen Tinka, sker det med dagligvaregiganten Salling Group som ny kommerciel partner.

Salling Group har således købt retten til at bruge TV 2’s julekalenderuniverser i perioden 2022-2025 – startende med ”Tinka og Sjælens Spejl” i december 2022.

Med aftalen kan Salling Group aktivere universet gennem produktion og distribution af merchandise i deres butikker.

Og koncernen, der blandt andet står bag Netto, Føtex, Bilka, Salling og Fætter BR, giver flere af butikkerne en central rolle i forhold til aktiveringen af programuniverset, oplyser Henrik Schmidt, der er indkøbsdirektør i Salling Group, i en pressemeddelelse.

Salling Groups kædebrands har tidligere haft succes med for eksempel samlekort og -mapper, men det er endnu ikke fastlagt, hvordan julekalenderuniverserne skal aktiveres, oplyser TV 2.

Stærk loyalitets-tradition

Hos TV 2 kalder kommunikations- og marketingdirektør Jacob Weinreich i meddelelsen det nye samarbejde for en aftale ”med en stor gensidig forpligtigelse”:

Jacob Weinreich, kommunikations- og marketingdirektør, TV 2, ser stort potentiale i nyt kommercielt samarbejde med Salling Group. Foto: PR.

”TV 2 skal fortsat levere julekalendere i høj kvalitet, og Salling Group har en stærk tradition for at arbejde med universer gennem loyalitetsprogrammer. Det glæder vi os til at bygge videre på i fællesskab med julekalenderen som omdrejningspunkt,” siger han.

Der foreligger endnu ikke konkrete planer for, hvordan partnerskabet skal udmønte sig, men Jacob Weinreich siger:

”Der er allerede mange gode samtaler i gang om, hvordan vi bedst forløser potentialet. Det har været vigtigt for os med et længevarende partnerskab – der ligger kolossalt mange muligheder, og gennem en fireårig periode har vi mulighed for at afprøve og udvikle de forskellige modeller.”

“Utrolig stærk partner”

Jacob Weinreich uddyber, hvad der ligger i samarbejdet for TV 2:

”For os er Salling Group med dagligvarekæderne og BR en utrolig stærk partner. Vi har jo et stort reach via vores egne platforme, men med denne aftale kan vi også skabe opmærksomhed i andre kanaler,” siger han og tilføjer:

”Det giver mulighed for at levendegøre universet på en helt anden måde. Ikke bare på skærmen, men ved rent faktisk at give danskerne universet ”i hænderne”.

Hvordan det?

”Det er ikke fastlagt endnu, men det kunne være eksempelvis figurer, kostumer, kopper, spil osv. Hvis man kigger til, hvordan internationale giganter agerer, så vil jeg sige, at vi med Salling Group som partner har potentialet til at lave en ”Mini-Disney”,” siger Jacob Weinreich. 

Som en del af aftalen bliver Salling Group desuden programsponsor for TV 2’s julekalendere i samme periode.

Markedsføring har spurgt til prisen på aftalen, men det ønsker parterne ikke at oplyse.