SAS fortsætter nu kampagnen ”What is Truly Scandinavian?”, der gik i luften 11. februar med en film i flyselskabets social media-kanaler for at blive fjernet igen senere samme dag.

Det sker med en ”kortere og klarere” version af kampagnefilmen, oplyser SAS i en pressemeddelelse.

Den første version af reklamefilmen, der er den ottende i SAS’ ”We are Travelers”-univers, endte i en regulær shitstorm, efter filmen i de sociale medier blandt andet blev beskyldt for at være anti-skandinavisk.

SAS følte sig udsat for et koordineret cyber-angreb i kølvandet på lanceringen af den nye reklamefilm.

– Det er ærgerligt, at filmen misforstås, og at nogle vælger at fortolke budskabet og bruge det til egne formål, lyder det i meddelelsen fra SAS, hvor flyselskabet også giver udtryk for et håb om, at kampagnen nu ”understreger det centrale budskab om, at rejser beriger os”.

I den omstridte reklamefilm stiller SAS spørgsmålet: ”What is Truly Scandinavian?”, og flyselskabet kommer selv med svaret.

Svaret er, at alt er en kopi. Lige fra svenske kötbullar til det wienerbrød, der i store dele af verden er kendt som danish.

Bag kampagnefilmen står det danske reklamebureau & Co., mens svenske Gustav Johanson har instrueret og New Land produceret.

Du kan se den nye, kortere version af filmen herunder, efterfulgt af originalen:

Ny version:

Gammel version: