Flyselskabet SAS og bureauet & Co./NoA kan bryste sig af at stå bag en af de mest effektive marketingindsatser i Europa.
Beviset for dét faldt tirsdag aften i Bruxelles, hvor kampagnen ”The Arrivals” ved Effie Awards Europe scorede hattrick med tre effektpriser i tre forskellige kategorier:
Best demonstration of Integrated Effectiveness (sølv), Small Budget (bronze) og Travel & Tourism (bronze).
Kampagnen, der blandt andet byder på den syvende film i SAS’ brandunivers ”We Are Travelers”, er blevet set af 40 millioner på Facebook og har i det hele taget overgået alle forventninger, lyder det fra SAS:
– ”The Arrivals” viste sig i den grad at ramme plet i målgruppen, og den overgik alle vores KPI’er, siger Didrik Fjeldstad, Vice President Brand Marketing hos SAS, og tilføjer:
– Kampagnen opnåede ikke bare den største campaign-liking, der er målt for SAS´ ”We are Travelers”-universet – den har også drevet den højeste price premium eller betalingsvillighed i Skandinavien.
Effektivitet er altid målet
”The Arrivals” er optaget over fire dage i ankomsthallen i Københavns Lufthavn fra tre specialbyggede tårne med spionglas.
Kernen i den kreative løsning var at vise, hvordan man som rejsende – uanset formålet – vender hjem med nye perspektiver på verden, et åbent sind og fornyet energi.
Målet var at understøtte SAS’ position som et price premium flyselskab, styrke kommunikationsplatformen “We are Travelers” samt at fremme SAS’ brandløfte “Make Time Matter” – og hos & Co. glæder man sig over, at det fælles arbejde nu hyldes for sin effekt på europæisk plan:
– Effektivitet er selvfølgelig altid målet, og det er ekstra rart at få anerkendelse for en case, som ikke kun sigter efter at sælge mere – men også at sælge dyrere, siger Morten Fabricius, kundeansvarlig for SAS hos & Co./NoA, og tilføjer:
– I en markedssituation hvor mange annoncører ofrer reel værdiudvikling og rentabilitet til fordel for kortvarig aktivering og salg, er det ekstra glædeligt at modtage denne type hæder for casen.
Flere priser på vej?
Med Effie-priserne fortsætter prisfesten for SAS-kampagnen – og & Co.
Så sent som den 8. oktober vandt casen fire priser ved Lovie Awards: Guld og Peoples Lovie i Video Advertising Long Form og bronze og People’s Lovie i Best Use of Video.
Tidligere er det også blevet til finalist certificeringer ved New York Festival’s AME Awards i kategorien Most Innovative and Effective Campaigns, og netop nu er casen I spil herhjemme til en True Award.
Også Royal Canin-kampagnen ”The Journey from kitten to cat”, som Ogilvy Danmark står bag, var i spil til en europæisk Effie i år, men fandt ikke vej gennem juryens nåleøje.
Så effektiv var The Arrival
- Imageeffekten blev målt på kampagnens evne til at motivere betalingsvillighed via fællesskabsfølelse, glæden ved rejse og pålidelighed.
- Med en samlet score på 57 % blev det ambitiøse mål overgået med syv procentpoint, og kampagnen drev price premium med 47 procent på de tre hovedmarkeder (Sverige, Danmark og Norge).
- + 41 millioner visninger
- +1,4 millioner delinger, likes og kommentarer
- 74 procent organisk spredning på Facebook
Læs mere om kampagnen her – og se eller gense filmen, der er produceret af Bacon og instrueret af Jeppe Rønde, herunder. Credits under filmen.
Credits
- Johan Køhler – Copywriter – & Co.
- Rune Petersen – Art Director – & Co.
- Morten Fabricius – Account Director – & Co.
- Camilla Reinholdt – Account Manager – & Co.
- Mette Kruse – Account Manager – & Co.
- Morten Saxnæs – Head of Brand Activation and Social – & Co.
- Rasmus Philip – Social Media Planner – & Co.
- Ørnulf Johnsen – Strategic Director – & Co.
- Anders Martin Jensen – Graphic Designer – & Co.
- Palle Aufeldt – Interactive Producer – & Co.
- Anders Toustrup Darre – In-house Executive Producer – & Co.
- Lene Meyer – In-house Producer – & Co.
- Mette Jermiin – Executive Producer – Bacon
- Jeppe Rønde – Director – Bacon
- Magnus Jønck – Director of Photography
- Simon Borch – Editor
- Rune Palving – Sound Design
- Elisabeth Garden Danielsen – Voice Over