OPDATERET: SAS lancerede tirsdag 11. februar filmen ”What is Truly Scandinavian?”, der nu er pillet ned fra flyselskabets Facebook-side og YouTube-kanal.

Nu forklarer flyselskabet, at beslutningen blev truffet, fordi SAS følte sig udsat for et koordineret cyber-angreb i kølvandet på lanceringen af den nye reklamefilm.

– Når vi ser på mønsteret og antallet af reaktioner, har vi en begrundet mistanke om, at vi har været udsat for et cyber-angreb, og at vores kampagne er blevet taget som gidsel, lyder det i skriftlig kommentar fra SAS til Markedsføring.

SAS fortsætter: 

– Vi vil ikke stå på mål for andres værdier. Derfor har vi midlertidigt fjernet kampagnen fra vores sociale medie-kanaler, mens vi overvejer næste skridt.

SAS står stadig bag budskabet

Den nye kampagnefilm nåede at få en del kradse kommentarer med på de sociale medier for blandt andet at være ”anti-skandinavisk”, før den blev fjernet tirsdag aften.

SAS understreger, at ”What is Truly Scandinavian”-reklamefilmen blot er “midlertidigt suspenderet”.

– Vi står bag budskabet i reklamefilmen, som handler om, at rejser beriger os, lyder det i den skriftlige kommentar, hvor SAS også slår fast, at flyselskabet ”er stolte over vores skandinaviske ophav og de værdier, som præger vores åbne, ligestillede og demokratiske samfund”.

SAS’ nye reklamefilm er den ottende i flyselskabets ”We are Travelers”-univers.

Bag den står det danske reklamebureau & Co. Svenske Gustav Johanson har instrueret kampagnefilmen, som New Land har produceret.

Opdateret: SAS har efter offentliggørelsen af artiklen, offentliggjort reklamevideoen igen på flyselskabets YouTube-kanal. Se (eller gense) den herunder: