– En af vores største udfordringer ligger i at sikre, at vores dygtige, kreative talenter ikke bliver spist op af bank-kulturen.
Ordene kommer fra Mads Bang Cramer, der er Global Head of Brand, Content & Design hos Saxo Bank, hvor man gennem de seneste tre-fire år har opbygget sit eget interne bureau.
I dag beskæftiger bureauet omkring 100 specialister, som håndterer alt fra kreativitet, design, tekst og UX/UI til medieindkøb, datahåndtering og social media-aktiviteter. Hvortil kommer en strategisk hub, bemandet med bl.a. analysespecialister, som kender dybden af bankens forretnings KPI’er.
Så her er ikke tilknyttet noget fast bureau – intet lead-bureau, reklamebureau, mediabureau eller digitalt bureau.
– Det giver god mening for at have de kreative kræfter tæt på, fordi vi er i markedet med et komplekst produkt, siger Mads Bang Cramer.
Har mandatet til at rykke hurtigt
– Hos os skifter den hverdag, vi med vores produkter skal forholde os til, minut for minut. Når Donald Trump fx sætter ind over for Kina, så påvirker det vores tilbud til kunderne – og det skal vi kunne agere meget hurtigt på rent kommunikationsmæssigt.
Mads Bang Cramer mener af samme grund ikke, det ville være tilsvarende agilt med et eksternt bureau:
– Uanset hvor dygtigt bureauet er, vil det tage for lang tid. Alene det at opnå fuldt mandat til at køre en given kommunikation ville tage tid. Her sidder vi sammen med mennesker, der har den nødvendige viden og mandatet til at rykke hurtigt. Det gør en forskel, siger han og peger på, at også Saxo Banks globale aktiviteter gør setup’et effektivt:
– Vi har jo marketing managers siddende i fx London, Sydney og Singapore, og de kan sjældent bruge den samme kommunikation og de samme marketing-elementer, så vi skal kunne tilpasse hurtigt. Og det er både nemmere og hurtigere, når vi gør det selv.
Vigtigt at hente inspiration udefra
Og det oplagte spørgsmål kommer Mads Bang Cramer med svaret på, nærmest inden det er stillet:
– Jo, selvfølgelig er der udfordringer i at arbejde med et internt bureau. Fx at forsøge at sikre, at vores kreative talenter ikke bliver spist op af bank-kulturen. Der skal jo ikke meget til at spolere en kreativ proces.
Så hvad gør I for at passe på kreativiteten?
– En del. Bl.a. arbejder vi fast sammen med et eksternt kreativt team af freelancere fra forskellige lande, som UK, Holland og Danmark. De kommer jævnligt ind for at sikre inspiration og sparring, for vi er meget bevidste om, at vi udtørrer kreativiteten, hvis vi ikke får inspiration udefra, siger Mads Bang Cramer.
Og han bilder sig da heller ikke ind, at Saxo Banks interne bureau kan alt.
– Mange vil nok mene, at vi glemmer ”guldstøvet”. Det særlige kreative touch, der skaber Cannes-løver. Tænk Velux’ Indoor-kampagne og Momondos DNA Journey. Det arbejde er kreativt set helt unikt, og det har taget år at opbygge de evner og talenter, der skaber denne type markedsføring. Men man har jo lov at have ambitioner, og det har vores kreative kollegaer.
Forretningen i centrum
Men uanset kreative ambitioner, er det forretningen, der er i centrum.
– De folk, der skaber kampagner hos os, har hele tiden hånden på kogepladen i forhold til KPI’erne. Inde i et af vores lokaler har vi en 4-5 meter bred tavle, hvor alle, der arbejder med marketing, hele tiden kan se hvordan vores forretning udvikler sig, fortæller Mads Bang Cramer.
Banken har oceaner af data om sine kunders handlemønstre, og det bruger man naturligvis både til at tilpasse og udvikle produkter – og til kommunikation.
– Vi har data tættere på marketing, og det gør det en del nemmere at arbejde med ROI. Fx er vi gode til hurtigt at fange fx de taktiske satsninger, der ikke performer, som de skal. Og justere dem, siger Mads Bang Cramer og tilføjer, at forretningen hele tiden er i centrum:
– Vi har et ret godt billede af, hvad der skal til – og hvad det koster – at få en ny kunde ombord.