I begyndelsen af 2017 fik brødproducenten Schulstad nyt strategisk bureau i skikkelse af Kunde & Co.

Samarbejdet blev indledt med at gennemføre en større analyse blandt mere end 5.000 respondenter for at kortlægge, hvad der rører sig på det danske brødmarked.

Analysen viste, at Schulstad er kendt af stort set alle danskere, men at det ikke er tydeligt for forbrugeren, hvad Schulstad mærket egentligt står for. 

Og hvad gør man ved det? Jo, man kan jo – som fx Carlsberg for nylig gjorde med lanceringen af 1883 – se om ikke, der er noget i virksomhedens historie, som er værd at fremhæve.

En god historie 

– I Schulstad producerer vi produkter af høj kvalitet, vi har stærke værdier og en lang historie bag os med Viggo Schulstad, der i 1880 åbnede sit første bageri i København og i 1897 opfandt rugbrødet, som vi kender det i dag. Det har vi simpelthen ikke været gode nok til at formidle, siger Jeanette Ruby, direktør for marketing og innovation i Schulstad.

– Vi lancerer nu en ny kommunikationsplatform på tværs af kanaler, som bygger på vores værdier og historie i Schulstad. Vi vil i kampagnen fremhæve den naturlighed, som altid har kendetegnet vores produkter.

– Vi bruger naturlige, gode råvarer og anvender aldrig konserveringsmidler eller stråforkortere. Sådan har vi altid bagt vores brød, men nu vil vi gerne råbe lidt højere om det, fortsætter hun.

Schulstad relancerer selve Schulstad-mærket under det nye pay-off ”Naturlig smag på livet”.

– Det rummer Schulstads pionerånd til altid at forny og forbedre danskernes brød, og samtidig afspejler det nye pay-off, at vores kunder er nysgerrige mennesker med stor viljekraft, der skal bruge energi til at kaste sig ud i livet, forklarer Jeanette Ruby.

Et marked i forandring

I de sidste mange år har brødmarkedet været under kraftig forandring, og kundernes præferencer har ændret sig markant.

Det har naturligvis både haft stor betydning for Schulstads markedsføring og produktportefølje.

– Der er sket et skred i danskernes forbrug af brød, og der stilles stadig større krav til det brød, vi køber. Innovation med fokus på smag, gode råvarer og sundhed er i fokus, og vi har bl.a. i de seneste år lanceret brød med chiafrø. En produktserie, der indtil i dag har solgt for mere end 50 mio. kr., siger Jeanette Ruby.

– I Schulstad skal vi være dygtige til at opfange forbrugernes behov, og samtidig har vi en forpligtelse til at tænke bæredygtighed ind i hele værdikæden. Da vi er ejet af landmænd, er fra jord til bord-tankegangen helt naturlig for os, slutter Schulstads direktør for marketing og innovation.

Den nye kommunikationsplatform bliver aktiveret på tværs af alle medier samt i butikker og den er synlig på TV fra denne uge. 

Se den første film her: