For et år siden var iværksættervirksomheden Cleady i DR’s ”Løvens Hule”, hvor det blev til en investering fra den succesrige erhvervskvinde Birgit Aaby.
Nu har virksomheden for alvor fået luft under vingerne. Alene fra august til september er Cleady vokset 25 pct., og fra september til oktober landede væksten på 20 pct.
En stor del af fremgangen mener David Furland Ree, direktør i Cleady, at iværksætterne kan tilskrive et konstant tryk på søgemaskineoptimering (SEO) fra start.
– SEO er ofte en overset størrelse i markedsføring, men her er et fint eksempel på, hvor vigtigt det er. Vi bruger SEO til at styrke vores position og fortsat være top of mind. Samtidig bruger vi det til at holde os selv på tæerne, når det gælder den betalte markedsføring, siger David Furland Ree.
– Faktisk overgik SEO den betalte markedsføring sidst på sommeren og bliver samtidig brugt til hele tiden at skærpe andre indsatsområder. Det er rigtig sundt for os, fortsætter han.
SEO og onlinemarkedsføring er da også oplagte veje at vælge for Cleady, der står bag en digital opslagstavle, der pt. formidler opgaver som rengøring, havearbejde og handyman-opgaver, så lokale borgere har mulighed for at hjælpe hinanden.
Ungt bureau hjælper til
Det er det relativt unge bureau Webamp med Nicolai Vittrup i spidsen, der udfordrer Cleadys markedsføring. De to parter begyndte at arbejde sammen, kort tid efter Cleady blev stiftet.
– Da vores samarbejde med Webamp begyndte, var det ikke med langsom opstart. Vi oplevede en voldsom stigning på mange af vores søgeord efter få uger, hvilket også medførte, at vores besøgstal og placeringer gik i vejret på Google.
– Det virkede til, at vi som virksomhed rykkede os fra en smal, snoet grusvej uden vejgreb, til at blive kørt ud på motorvejen med speederen i bund, siger David Furland Ree om effekten.
Begge fremhæver de det løbende samarbejde som den underliggende årsag til, at de er lykkes.
Særligt rådgivning i det daglige om både muligheder og potentielle udfordringer og trusler bliver taget i opløbet, fordi de træffer hurtige beslutninger frem for at vente til næste møde.
– Webamp lever af deres gennemsigtighed omkring idéer og strategier. Vi forsøger hele tiden at vise David og teamet, hvordan vi arbejder, og hvordan vi er kommet frem til resultaterne. Det har afgjort været med til at skabe en høj grad af tillid til, at vi kunne løse opgaven. Måske lyder det som en kliché, men i praksis kan man hurtigt glemme at vise sit værd. Vi skal hele tiden bevise, at vi kan navigere ude i markedet på vegne af Cleady, siger Nicolai Vittrup om bureauets tilgang til SEO-disciplinen og kunderne.
Bureauet stiller krav
– Vi har stået til rådighed for vores webbureau, når de har kommet med forslag og rådgivning til vores online marketingstrategi. Det tætte samarbejde har resulteret i, at vi sammen har haft mulighed for at eksekvere og implementere nye SEO tiltag langt hurtigere, siger David Furland Ree, der også kan fortælle, at dette har givet mere data hurtigere, som Cleady har kunnet måle og korrigere efter.
– Det har givet de positive resultater, vi bliver ved med at opleve. Der er ofte i dialog mellem Cleady og Webamp, på både telefon og mail, som har skabt et langt mere dynamisk samarbejde. Alternativet er et webbureau, vi betaler hver måned, hvor de efterfølgende kører deres eget løb, siger David Furland Ree, der afslutter med at forklare, at de ikke ville have været TV-oplevelsen i DR’s “Løvens Hule” foruden.
– Cleady fik en god start med masser af eksponering i medierne og en masse god læring hurtigt – og naturligvis også Birgit Aaby som investor, men det kom også med en pris, og det er først nu, at vi for alvor høster frugten af års hårdt arbejde. Det er sjovt og vi knokler på.
Cleady er øvrigt i fuld gang med at ekspandere til Sverige og fik for nylig også penge fra Vækstfonden.