Alt kræver tilvænning. Det er udgangspunktet for Volvos nye globale kampagne med titlen ”A Million More”, skabt i samarbejde med svenske Forsman & Bodenfors

I kampagnens hovedfilm læser overlevende fra bilulykker op af noget af den kritik, som sikkerhedsselen måtte stå model til, da den kom frem i 1959.

Som for eksempel: ”Det er en overtrædelse af menneskerettighederne”

Eller: ”Det er er da bedre at blive kastet ud, end at sidde fast inde i bilen”.

– Ved at bruge kritiske stemmer fra fortiden skaber vi en bro til Volvos vision om sikkerhed og fremtidige teknologier, siger Leo Dal, kreativ hos Forsman & Bodenfors, og tilføjer:

– Og reaktionerne fra de overlevende gør det muligt for os at tale om disse situationer på en emotionel måde – men også med håb.

Volvo kom først

Volvo var tilbage i 50’erne de første til at udvikle trepunktsselen. 

" Det er ikke usædvanligt, at vores nye tiltag møder modstand, når vi introducerer dem.
Mike Johnstone | Head of Brand Management | Volvo Cars

Den svenske bilfabrik kom dengang med opfindelsen, efter at amerikanske ingeniører havde opfundet en bæltesele i slutningen af 1930’erne.

Credits

Advertiser: Volvo Car Corporation
Louise Ahlström – Campaign Manager
Andreas Malm – Global CMO
Mike Johnstone – Global Brand
Agustín Soriano – Global Brand Strategy
Auste Skrupskyte – Creative Strategy

Agency: Forsman & Bodenfors
Art Directors: Sophia Lindholm, Karl Risenfors, Leo Dal
Copywriters: Hampus Elfström, Nicholas Düfke
Client Director: Magnus Wretblad
Account Executive: Ewa Edlund, Katarina Klofsten
Agency Producer: Anna Junker Lundin
PR Strategist: Bjarne Darwall
Planner: Daniel Sjöstrand
Digital Strategist: Peter Gaudiano
Web Design: F&B Inhouse
Artwork: Martin Joelsson, Christian Sundén

Media Agency: Mindshare 

FILM:
Title: XC60 “Family Safety”
Director: Laerke Herthoni
Producer: Kalle Wettre
Production Company: New Land
D.O.P: Mattias Rudh
Executive Producer: Sophie Tamm Christensen
Stylist: Johanna Borggren
Production Designer: Catharina Nyqvist
Editor: Johan Söderberg, Miguel Angel
Grade: Joakim Rissveds
Sound Design: Adrian Aurelius, Ballad
Online: Peter Törnestam, Chimney

STILLS:
Photographer: Mattias Rudh

MUSIC:
Song title: A Million More
Composer & Artist: Jacob Mühlrad
Copyist: Frej Wedlund
Piano: Markus Jägerstedt
Strings: Erik Arvinder, Andrej Power, Albin Uusijärvi, Riikka Repo
Engineer: Mickey Hurcombe
Produced by: Markus Jägerstedt
Music Supervisor: André Brink, Universal Music Publishing
Published by: Universal Music Publishing

Trepunktsselen var mere effektiv, men mødte alligevel stor kritik dengang.

Og ifølge Volvo har den reddet over en million liv til dato.

På samme måde har Volvos nyeste initiativ – en hastighedsbegrænsning på 180 km/t i nye biler, som omtales til sidst i den nye film – også mødt kritik.

Ganske som Volvos planer om at introducere in-car kameraer for at forebygge bl.a. spritkørsel.

Nye ideer møder altid modstand

Det hele handler om sikkerhed, og sikkerhed har altid været i centrum for alt, hvad Volvo Cars har foretaget sig, hedder det i en pressemeddelese fra bil-mærket.

– Det er ikke usædvanligt, at vores nye tiltag møder modstand, når vi introducerer dem, siger Mike Johnstone, Head of Brand Management, Volvo Cars, i pressemeddelsen.

Han tilføjer:

– Præcis som sikkerhedsselen i 1959 så møder vores 180km/t-speed cap på nye biler i år også kritik og modstand.

Også her mener kritikere, at der er tale om indgreb i den personlige frihed, men ifølge Mike Johnstone handler det igen om at redde liv:

– Sommetider kræver det kontroversielle beslutninger at gøre det rigtige, siger han.

Dansk prisvinder har instrueret

Kampagnen ruller lige nu globalt på en stribe forskellige platforme, herunder outdoor, sociale medier og TV.

Det er produktionsselskabet New Land, der har produceret, og instruktørstokken har danske Lærke Herthoni svunget.

Hun har tidligere gjort sig bemærket med indtil flere branchepriser.

Og så har hun, som formentlig en af de eneste instruktører nogensinde, dirigeret rundt med den Oscarbelønnede danske filminstruktør Susanne Bier.

Det gjorde hun i forbindelse med en reklamefilm for Georg Jensen.

Se hovedfilmen og to personlige klip herunder.

Summers historie.
Alex' historie