Hver gang den negative presseomtale vokser, så falder salget tilsvarende.
Det viser et nyt værktøj, som mediabureauet OMD har udviklet i samarbejde med Brandscience.
Dermed afliver bureauerne én gang for alle den gamle formands velkendte slogan om, at dårlig omtale er bedre end ingen omtale, for der er i dén grad en målbar sammenhæng mellem presseomtale og salg.
Alene for DSB’s vedkommende kan den kortsigtede effekt af de negative historier i pressen, ifølge OMD, forklare godt to pct. af det samlede salg. På årsbasis er der altså tale om ganske betydelige millionbeløb.
Ulrik Drejsig er kontaktdirektør hos OMD og har været med i udviklingen af det nye værktøj. Han siger:
– Vi kan se en klar påvirkning af salget i kroner og øre. Jeg mener faktisk, at vores resultater – ikke bare på DSB, men hele vejen rundt – er så signifikante, at det bør få mange virksomheder til alvorligt at overveje prioriteringerne i deres samlede kommunikation.
Læs hele historien i næste nummer af Markedsføring, der udkommer i morgen tirsdag.
sit