Martin Bochineck er udnævnt til CEO Northern Europe & EMEA Lead for Experience and Commerce i dentsu-gruppens CXM-brand, Merkle.

Dermed forlader han efter blot 11 måneder stillingen som Global President for dentsus digitale bureau, Isobar – en position, han indtog i marts 2020, efter at have været CEO for Isobar i Norden siden 2016.

Kort fortalt kommer jobskiftet efter, at dentsu gennem en længere periode har været i gang med at strømline organisationen globalt, og blandt andet samle aktiviteterne i tre ben: Creative, Media, og CXM.

Og hvad er det, der gør, at du skifter?

– At Isobar fremover hører til Creative-benet. Det er ikke der, jeg har mine kernekompetencer. De ligger i data, CRM og teknologi-feltet, så da jeg fik tilbudt stillingen hos Merkle, var jeg ikke i tvivl, siger Martin Bochineck.

Medie: Merkle er et vinderbrand

På sin egen hjemmeside beskriver Merkle sig som en ”teknologi-funderet og data-drevet CXM-virksomhed”.

Virksomheden har over 9.500 medarbejdere og 50 kontorer verden over – og brands som Dell, T-Mobile, Samsung og NBC Universal på kundelisten.

Og lytter man til mediet Business Insider, så bliver Martin Bochineck i sit nye job hos Merkel en del af et af fire vinderbrands i dentsus globale restrukturering: Carat, dentsu X, iProspect og Merkle.

Martin Bochineck forholder sig ikke til vinderbrands, men er ikke i tvivl om potentialet:

– Merkle er et af de mest anerkendte data- og teknologiselskaber i verden, så ja, det er sindssygt spændende, siger han.

To kasketter i København

I sin nye stilling får Martin Bochineck med egne ord ”to kasketter på”:

– Som CEO Nordeuropa skal jeg vækste en sund forretning og blandt andet skabe en regional struktur. Denne del har tidligere været meget landebaseret, siger han og tilføjer:

– Og som EMEA Lead for Experience and Commerce handler det om at udbygge en CXM-forretning, der i regionen allerede nu ligger i omegnen af to mia. 

Hvor skal du sidde henne rent geografisk?

– Jeg kommer til at have base i København, men kommer nok til fare en del omkring. Når ellers den slags bliver tilladt igen, siger Martin Bochineck og tilføjer:

– Men en af de ting, vi har lært af det seneste årstids pandemi, er jo, at det i høj grad er ligegyldigt, hvor man sidder. Så jeg kan jo fint være i kontakt med både UK eller USA, selv om jeg sidder i København.

”Lidt vemodigt”

Martin Bochineck var i 2000 med til at stifte det bureauet Magnetix, der er årsagen til, at han i dag sidder som en af de højest placerede danskere i den internationale bureaubranche.

Magnetix kan formentlig uden overdrivelse kaldes en af de største danske bureausucceser i nyere tid med konsistent vækst og overskud i alle årene. 

I 2016 blev Magnetix solgt til det daværende Dentsu Aegis Network og fusioneret ind i Isobar-brandet. Først under eget navn, siden som Magnetix Linked by Isobar og endelig, fra 2019, Isobar.

I forbindelse med opkøbet blev Martin Bochineck topchef for Isobar i Norden, siden – i marts 2020 – blev han udnævnt til Global President for Isobar.

Og nu siger du farvel til ”barnet”. Hvordan føles det?

– Følelsesmæssigt er det da en forholdsvis stor ting. Men man må frigøre sig, ligesom når børnene bliver store og flytter hjemmefra. Så ja, vemodigt på mange måder, men man skal også gøre plads til nye generationer, siger Martin Bochineck og tilføjer:

– Og der har vi bare en sindssygt dygtig kerne af ledere og medarbejdere, som er vokset op i vores system og kan digital bureaudrift som få andre.