Hvert år udspiller der sig et fast ritual ved reklamefestivalen i Cannes. Først på ugen snakker alle om, at niveauet er lavt i år. Så kommer short-listen, og det ser noget bedre ud. Og til sidst ender man så med 20-25 guld-vindere, der er rigtig gode reklamefilm.
Sådan endte det også med at gå til uddelingen af årets Arnold i sidste uge. Jury-formand Frederik Preisler punkede reklamebranchen i Berlingske Tidende for et generelt lavt kreativt niveau. Men da vinderne blev offentliggjort torsdag aften var det alligevel fire gode film, der udmærkede sig på hver sin præmis i de fire kategorier – altså inklusive Publikums-kategorien, som jo ikke rigtig kan diskuteres.
Samtidig kom fire bureauer på scenen, bureauer som er relativt sjældne gæster på toppen af sejrs-skammelen.
IdePrisen gik til Dansk Tipstjeneste og BBDO for O ddset-kampagnen under temaet “Der er så meget kvinder ikke forstår”. Den aktuelle film hedder dommerkast, og det kan blive til noget meget mærkeligt inde i et kvindehoved, der kun lytter til fjernsynet.
VovemodsPrisen gik til Bräuner og Living Brands for en film for Dr. Beckmans Pletfjerner. I nogle år har ideen i Vovemodsprisen ikke været særlig tydelig, fordi de samme film som i de andre kategorier har domineret den. Dr. Beckmans pletjerner er et produkt fra en kategori, hvorfra man sjældent ser reklamefilm i en kreativ konkurrence, men her belønnes Bräuner og Living Brands altså for at forsøge at gå nye veje i forhold til konkurrenterne.
InstruktørPrisen gik til Rådet for Større Færdselssikkerhed og Bocca for hastigheds-filmen, hvor en ulykke bliver kørt baglæns i slow-motion. Udover at være en seværdig og stærk film, har den helt sikkert også været en stor instruktørmæssig udfordring.
Hertil kommer så PublikumsPrisen, som i år blev tildelt Rådet for Større Færdselssikkerhed og Leo Burnett for filmen “D ead man walking”. Det er en film, hvor en ung mand må trække rundt på sin døde kammerat. Den blev underkendt af TV2, men publikum har voteret anderledes. Det er ikke en humoristisk film i en stor kampagne for et populært produkt, men en seriøs film med et alvorligt budskab som altså gør indtryk.

Vindere – IdePrisen 2004

Diplom
Produkt Fakta
Titel “Smagsprøver”
Længde 36 sek.
Annoncør Fakta
Bureau Uncle, Grey
Producent Lassie Film
Instruktør Jan Gleie

Diplom:
Produkt Interflora
Titel “Vejbump”
Længde 30 sek.
Annoncør Interflora Danmark
Bureau Robert/Boisen & Like-minded
Producent Moland Film Company
Instruktør Stevan Treshow

Arnold
Produkt Oddset
Titel “Dommerkast”
Længde 30 sek.
Annoncør Dansk Tipstjeneste
Bureau BBDO Denmark
Producent Treshow Filmproduction
Instruktør Stevan Treshow

Vindere – VovemodsPrisen 2004

Diplom
Produkt Bianco Footwear
Titel “Hands are so last year”
Længde 30 sek.
Annoncør Bianco Footwear
Bureau & Co.
Producent Moland Fi lm Company
Instruktør Mats Stenberg

Diplom
Produkt Tuborg Classic
Titel “Chimpanse”
Længde 46 sek.
Annoncør Tuborg
Bureau Wibroe, Duckert & Partners
Producent Wibroe, Duckert & Partners Production
Instruktør Martin Werner

Arnold
Produkt Dr. Beckmann
Titel “Tøj”
Længde 25 sek.
Annoncør Bräuner
Bureau Living Brands
Producent FearNoMore
Instruktør Jorge Ballarin

Vindere – InstruktionsPrisen 2004

Diplom
Produkt SanSao
Titel “Brazil”
Længde 30 sek.
Annoncør Coca-Cola Nordic Services
Bureau Robert/Boisen & Like-minded
Producent Bacon
Instruktør Martin Werner

Diplom
Produkt Tuborg Classic
Titel “Chimpanse”
Længde 46 sek.
Annoncør Tuborg
Bureau Wibroe, Duckert & Partners
Producent Wibroe, Duckert & Partners Production
Instruktør Martin Werner

Arnold
Produkt Hastighedskampagne
Titel “Sammenstød”
Længde 50 sek.
Annoncør Rådet for Større Færdselssikkerhed
Bureau Bocca Reklamebureau
Producent Locomotion
Instruktør Frederik Callinggaard

Vindere – Publiku msPrisen 2004

Diplom
Produkt Tuborg Classic
Titel “Chimpanse”
Længde 48 sek.
Annoncør Tuborg
Bureau Wibroe, Duckert & Partners
Producent Wibroe, Duckert & Partners Production
Instruktør Martin Werner

Diplom
Produkt Toyota
Titel “Nytår”
Længde 73 sek.
Annoncør Toyota Danmark
Bureau Wibroe, Duckert & Partners
Producent Wibroe, Duckert & Partners Production
Instruktør Simon Bonde/Mike Spooner

Arnold
Produkt Rådet for Større Færdselssikkerhed
Titel “Dead Man Walking”
Længde 42 sek.
Annoncør Rådet for Større Færdselssikkerhed (se InstruktionsPrisen)
Bureau Leo Burnett
Producent Bullet Productions
Instruktør Jonas Arnby