Som beskrevet i tillægget, Internet, offentliggjorde FAKDIS i midten af januar, at man nu havde valgt standarden Webtrends, som både DRB og Dansk Annoncørforening støttede, ifølge foreningens næstformand, udviklingschef Bjarne Pless, Søndagsavisen.
Det gør de to foreninger imidlertid ikke. Oven på medieomtalen af de nye målinger, har de derfor valgt at skrive til FAKDIS og bede om et møde.
– Det er utilstedeligt af FAKDIS, at de ikke har meddelt det først til os som samarbejdspartnere. Vi kender ikke løsningen, selv om det er os og mediebureauerne, der har presset på.
– Vi er opsatte på at finde en løsning, men det skal være en løsning, der har samme vilkår som andre medier, understreger afdelingschef Jan Maagaard, DRB. En tro og love-erklæring fra indehaveren af websiten er ikke nok alene. Man ønsker i al fald en uafhængig kontrolforanstaltning.
Bjarne Pless har ikke hørt om skepsisen fra DRB og Annoncørforeningen tidligere.
– Vi har taget et initiativ for at komme i gang. Og vi skal da have en uvildig kontrollant.
– Nu er vi kommet i gang. Ikke med verdens bedste løsning, men med en løsning, siger Bjarne Pless.