Skoda meldte lørdag d. 16 januar ud på Twitter, at hvis det næste ishockey-VM afholdes i Hviderusland, så har brandet ikke længere en interesse i at være hovedsponsor for en af verdens største idrætsbegivenheder efter 28 års samarbejde.
– Der er ingen tvivl om, at det at sikre en klar sammenhæng mellem et brands værdier og de sponsorater, de indgår, fylder mere og mere i disse år, men i dette tilfælde, kan det muligvis også ses som en belejlig anledning til at træde ud af et sponsorat, siger sponsorekspert Thomas Badura, der står i spidsen for SponsorPeople.
Han uddyber:
– Det økonomiske klima, vi befinder os i i øjeblikket som følge af coronapandemien, gør at sponsorer i højere grad bliver nødt til at måle effekten af deres indhold i sponsoraterne og ROI´en på deres investering, altså Return on Sponsorship Investment (RoSI), ud af store idrætsbegivenheder som tidligere, siger han og fortsætter:
– Jeg ser derfor mest af alt Skodas beslutning som et tegn på, at økonomien – hvilket næppe kommer bag på mange – også har en del at skulle have sagt, når det handler om sponsoraftaler.
I Skodas udmelding på Twitter lyder det, at Skoda ”respekterer og vil løfte menneskerettighederne”, og at Skoda derfor til at trække sponsoraftalen tilbage, hvis Hviderusland er en af værtsnationerne.
Måske en belejlig mulighed
Ifølge Thomas Badura kan dette naturligvis være hele forklaringen, da ”purpose marketing fylder mere og mere i disse år”, når sponsorater indgås, hvilket er det samme i forhold til corporate compliance, fokus på ansvarlig og ikke mindst effektmåling af sine investeringer.
– Jeg er dog ret overbevist om, at geografiske afgrænsninger i forhold til værtsnationen ved verdensomspændende idrætsbegivenheder spiller en ret begrænset rolle, siger han og fortsætter:
– Dét, der afgør om et brand vil være sponsor for en stor begivenhed, er om det i den forbindelse kan lade sig gøre at skabe troværdigt indhold og aktivering, der rammer relevante målgrupper og fastsatte KPI´er, således man som sponsor får den ønskede effekt ud af sponsoratet, siger han.