En ny undersøgelse foretaget af ”Lederne” blandt 1.600 danske ledere viser, at flere og flere ledere har en profil på sociale medier, men det er de færreste, der bruger profilen arbejdsmæssigt.

In2medias social media ekspert Peter Svarre er bekymret over analysen, og opfordrer danske ledere til at tage kampen op på de sociale medier, og ikke mindst integrere dem i virksomhedens strategi, organisation og kultur.

– Kun på denne måde kan virksomhederne udnytte det fulde kommunikations- og forretningsmæssige potentiale, siger Peter Svarre, Director of User Experience and Social, In2media.

Det ejendommelige er, at vi i Danmark er godt med, når det gælder vores erhvervslederes tilstedeværelse på de sociale medier. I ”Ledernes” nye undersøgelse er danske lederes tilstedeværelse på sociale medier stigende, hele 86 procent af danske ledere har en profil på et socialt medie – en fremgang på 21 procent siden 2010.

Undersøgelsen viser dog samtidig, at i de fleste tilfælde, bruger lederne Facebook til at chatte med private venner og ikke i arbejdsmæssige sammenhænge.

– I fremtiden skal der langt mere fokus på sociale medier som en del af forretningen og organisationen, og her kommer de danske ledere til at spille en væsentlig rolle. Den virkelige værdi af sociale medier kommer ikke fra den Facebook-side som studentermedhjælperen har startet, men derimod fra en gennemarbejdet strategi, som starter med ledelse, organisation og virksomhedskultur, forklarer Peter Svarre.

Undersøgelsen fra ”Lederne” tegner et billede af Danmark som et land, hvor sociale medier er noget, de får lov til at lege med nede i marketing-afdelingen, IT-afdelingen eller i værste fald tilegnes deltids studentermedarbejderen eller praktikanten.

Riv murene ned

Det er meget muligt, at en 21-årig praktikant i marketing-afdelingen har styr på alle de nye apps og gadgets, men det betyder ikke, at han forstår, hvordan virksomheden omstiller sig fra at være en industriel envejskommunikerende organisation til at være en agil, brugerinvolverende netværksvirksomhed, mener Peter Svarre.

It-afdelingen kan heller ikke hjælpe her. IT-afdelinger er fokuserede på at bygge sikre digitale mure rundt om virksomheden, mens sociale medier langt oftere handler om at rive de digitale mure ned.

– Det er bestemt ikke alle ledere og virksomheder, der bør bruge deres tid på sociale medier, men vi kan ikke ignorere, at flere og flere virksomheder bliver alvorligt  påvirket af sociale medier. Nogle virksomheder bliver endda så påvirket, at det udfordrer selve deres eksistensgrundlag. Hvis det er tilfældet, jamen så bliver det jo i høj grad interessant fra et management-perspektiv, uddyber Peter Svarre.

Men hvordan prioriterer en dygtig leder? Facebook er nærmest rutinemæssigt i spil. LinkedIn kommer buldrende og bruges med stor succes i B2B-kommunikation. Hvordan skal man prioritere?

– Man er nødt til at tænke lidt strategisk. Forstå hvor dine kunder eller fremtidige medarbejdere befinder sig, og sørg derefter for at være til stede på disse medier med kommunikation, der er interessant, relevant og vigtigst af alt: involverende.

– Det kan meget vel være på Facebook. Maersk Drilling har eksempelvis lavet en fantastisk rekrutteringsorienteret Facebook-side, hvor de tiltrækker deres kommende medarbejdere.

– Men det kan også være LinkedIn, Twitter, Pinterest, Instagram eller sågar Snapchat, der er den rigtige platform for dig og din virksomhed. Det afhænger helt af din forretningsmæssige strategi i forhold til de sociale medier, slutter Peter Svarre.

Dette er den første artikel i en serie, der drøfter muligheder og faldgruber ved at ”gå socialt” med sin kunde-, medarbejder og stakeholder-kommunikation.