Som endnu et kapitel i Anthon Bergs ”You can never be too generous”-univers gennemførte chokolade-brandet sammen med reklamebureauet Robert/Boisen & Like-minded en større brand-aktivering i Københavns Lufthavn i sommer.

Her kunne travle rejsende få en ”Generous Chocolate Upgrade” ud fra devisen ”Good chocolate for bad seats”. Nu rejser aktiveringen på international turné.

Briefen til Robert/Boisen & Like-minded havde flere dimensioner. Hvordan kunne vi få travle rejsende til at lægge mærke til Anthon Berg, smage på produktet Sweet Moments og samtidig kommunikere brand-essensen ”Generøsitet”?

For at løse denne problemstilling tog bureauet fat i et ”painpoint” alle rejsende kan nikke genkendende til – nemlig at få det dårlige sæde i flyet. Det nede ved toilettet eller det sæde, der ikke kan lænes tilbage.

Gennem aktiviteten ”The Generous Upgrade” havde rejsende mulighed for at scanne deres boardingkort, få en umiddelbar ”anmeldelse” af deres plads i flyet og herefter blive kompenseret.

Var pladsen god fik man en lille upgrade (2 stykker Sweet Moments), var den mindre god en lidt større upgrade (4 stykker Sweet Moments), og var man uheldig, blev man kompenseret med en større pakke, der inkluderede en hel pose Sweet Moments samt diverse gaver, der kunne gøre turen lettere, såsom nakkepude og sovemaske.

For at muliggøre aktiveringen fik Anthon Berg adgang til Seatgurus API. Seatguru er et site fra Tripadvisor, der anmelder sæder i en lang række fly.

Gennem specialudviklet software og en scanner kombinerede man oplysninger fra folks enten analoge eller digitale boardingkort med Seatgurus database. På den måde kunne man på få sekunder afgøre i hvor høj grad folk skulle ”upgrades” med chokolade.

– Der bliver samplet masser af produkter i lufthavne, så det var vores intention at skabe en involvering, der stak lidt dybere og for alvor gav de rejsende en oplevelse af, hvad essensen af Anthon Berg er. Det har været en spændende og krævende proces at få det hele til at spille, men vi har været glade for resultatet. Og det har været sjovt at se hvordan folk har taget imod det, siger Søren Christensen, der er partner i Robert/Boisen & Like-minded.

Mere end 12.000 rejsende prøvede aktiveringen på egen krop i Københavns Lufthavn. Det var 20 procent flere end estimeret, og Anthon Berg måtte løbende sende ekstra ”upgrades” ud til lufthavnen.

Aktiveringen har i øvrigt fået omtale på en række toneangivende travel retail sites såsom The Moodie Report og Dutyfree Magazine.

– Vi arbejder i travel retail på at blive de rejsendes foretrukne mærke. Derfor ønsker vi løbende at overraske de rejsende på nye og generøse måder. For os er det vigtigt, at generøsitet ikke kun er noget vi taler om, men også noget vi tilstræber at udøve. Det er denne aktivering et rigtigt fint eksempel på, siger Stine Kjær Lomholt, der er Brand Director hos Anthon Berg.

Alt i alt har aktiveringen været så succesfuld, at den er blevet sendt på en international turné og kan netop nu opleves i Oslo og senere i Stockholm og muligvis andre lufthavne i Asien.

Aktiveringen er udviklet af Robert/Boisen & Like-minded og eksekveret i samarbejde med Molamil.

Se en videocase om aktiveringen her.