Der har længe været SOL i både Norge og Sverige, men fra midten af oktober bliver det også muligt at opleve den her i Danmark – via internettet. Scandinavia Online – også kaldet SOL – lancerer pr. 22 oktober en omfattende kampagne for et nyt community på internettet. En startside, der kan tilpasses og skræddersyes efter individuelle behov. Målgruppen er ikke net-hajerne, men de uerfarne og lettere øvede internetbrugere.
Scandinavia Online er i både Norge og Sverige førende inden for tjenesteydelser på Internettet. SOL er overvejende annoncefinansieret og er derfor en gratis serviceydelse for brugerne. Den norske koncern, Shibsted, ejer 2/3 af SOL i Danmark og Berlingske Tidende ejer den sidste trediedel.
Formålet med den nye startside er at gøre det hurtigere og nemmere at finde lige præcis de nyheder og informationer, der er relevante for hver enkel bruger. Og undgå spildtid foran skærmen. Ifølge marketingchef Jørgen Wessing, SOL, er tanken med den omfattende kampagne i første omgang at skabe kendskab til Scandinavia Online.
BRUG TIDEN BEDRE
– Vi er den første internetbaserede virksomhed, der vil køre en så omfattende reklamekampagne på det danske marked. I Norge er SOL den suverænt største på nettet, mens vi i Danmark er ret ukendte. Derfor skal kampagnen først og fremmest sørge for branding af vores logo og navn og få folk til at gå ind på vores adresse www.sol.dk. Vi er specielle, fordi vi kun tilbyder tjenester på nettet og ikke læner os op af et eksisterende produkt, som ikke er på nettet. I øjeblikket er det meget typisk, at virksomheder og dagblade selv opretter hjemmesider. Men vi laver en bred og tilgængelig site, hvor man kan få 70 % af behovet for information via internettet dækket, siger Jørgen Wessing.
Kampagnen vil køre i i tv, dagblade, magasiner, outdoor og selvfølgelig via bannerannoncering på mange af de store sites i Danmark. Heimburger Reklamebureau har stået for udformningen af kampagnen med temaet “Brug tiden bedre“. Ifølge Steffen Hjermind, Heimburger Reklamebureau, vil kampagnen bl.a. vise nogle af de irritationsmomenter, der opstår i dag ved at være inde på nettet.
– De uerfarne og lettere øvede brugere af internettet har i større grad behov for tryghed og hjælp til at finde de helt rigtige informationer. Idéen med startsiden er at undgå spildtid og i stedet bruge sin tid på nettet langt mere effektivt. Kampagen illustrerer en relevant måde at bruge internettet på. Så man kan få frigivet tid til at lave alt muligt andet sjovt. Det primære formål med kampagnen er at få gjort opmærksom på adressen. På tv og outdoor pirrer vi folk til at afprøvning, og på print fortæller vi mere i detaljer, hvad det her går ud på, siger Steffen Hjermind.
10 JOURNALISTER
Fra startsiden er der links til SOLs andre sider – med forskellige temaemner – som bl.a Games, Business Network, Rejsefeber og i november lanceres endnu to tjenester “Indkøbsklub“ og “Alt om København“. Og så har SOL netop ansat ti journalister til hele tiden at opdatere nyhederne.
– Vores mål er at blive den tjeneste, der målt på trafik hører til de fem mest trafikerede steder i Danmark. I dag er Jubii det mest trafikerede sted, men vi går ikke efter Jubii. For med den vækst der er i øjeblikket, er der rigelig plads til alle. Og så har vi indledt et case samarbejde med TV2, fordi man endnu ikke ved, om annoncering på tv får folk til at gå ind på internetadresserne. Derfor går vi i den første uge kun på tv og vil så samtidig dagligt tracke antallet af besøgende på vores adresse. Det er fordelen ved det her medie. Man kan benhårdt måle trafikken og dermed effekten af en så stor kampagne, siger Jørgen Wessing.