KLUMME: Virksomheder, der arbejder med Google AdWords og/eller SEO (søgemaskineoptimering) med hundredvis eller måske tusindvis af produkter i produktkataloget, kan med fordel læse videre.
Med så mange produkter kan det vise sig at være svært at dedikere den fornødne tid, og holde løbende øje med hver enkelt produkt. Det er her, at ordet ”automation” kommer ind i billedet. Automation kan hjælpe dig med:
• Underretninger og meddelelser
• Afrapportering
• Gentagelser og løbende optimeringer
Underretninger
Hvis du eksempelvis sidder med en stor AdWords konto (mere end 1.000 søgeord, red.), behøver du ikke konstant sidde med en frygt for, at det hele brænder sammen, og du behøver skam heller ikke at have dårlig samvittighed over, at du ikke ved alt, hvad der sker inde i kontoen.
Du kan gøre brug af AdWords-meddelelser, og blive gjort opmærksom på, hvis der skulle opstå et potentielt problem inde i din AdWords-konto med enten annonceleveringen eller kampagneopsætningen. Du kan også bruge det til at give dig forslag til forbedringer. Dvs. du kan bruge AdWords-meddelelser både reaktivt og proaktivt.
Afrapportering
De fleste, der arbejder med online marketing kommer højst sandsynligt ikke uden om fra tid til anden at skulle sende chefen en rapport på bestemte KPI’er.
Fortvivl ej, du kan nemlig blot nøjes med at opsætte rapporten én enkelt gang, og så få en opdateret version tilsendt en gang om måneden eller, hvad der nu er behov for. Det kan du gøre både ift. dit arbejde i AdWords men også, hvis du arbejder med SEO.
Her vil jeg nok anbefaler SEO-værktøjer såsom MOZ, Searchmetrics eller Advanced Web Rankings, hvor du eksempelvis kan følge udviklingen i dine keyword rankings, og se om dine SEO-tiltag har den ønskede effekt. Du kan også se, hvordan du klarer dig ift. dine konkurrenter.
Du kan naturligvis selv lave en søgning inde i Google, og se, hvordan du klarer dig, men hvad nu, hvis du har 1.000 søgeord, du lige skal tjekke, og du derudover også lige vil se udviklingen ift. sidste måned, samt, hvordan dine 1.000 søgeord klarer dig mod dine 3 værste konkurrenter?
Heldigvis er du ikke den første i verdenshistorien, som har haft den udfordring, og heldigvis for dig er der SEO-værktøjer specielt udviklet til at hjælpe dig.
Løbende optimeringer
Hvis du er ny indenfor online marketing verdenen, og du ikke har siddet mere end et par uger med optimeringen af en Google AdWords-konto, er der stadigvæk en ganske stor chance for, at du allerede har oplevet gentagelsen af visse processer.
Eksempelvis sådan noget som redigering af dine bud. Med andre ord, hvor meget du skal byde, for at opnå de ønskede positioner af dine annoncer?
Hvis du har nogle søgeord, som klarer sig rigtig godt i position nummer 4, så kunne det måske forholde sig sådan, at de klarede sig endnu bedre i position nummer 3. Det er i hvert fald ofte værd at teste. Det er skam også nemt at teste.
Du skal blot byde en smule højere. Det er jo ikke så svært, og kræver ikke det store arbejde. Især ikke, hvis du arbejder med en lille webshop med 3 produkter. Men hvad nu, hvis din webshop består af 3.000 produkter? Gå venligst ikke i panik.
Du kan nemlig nemt opsætte et script med et par regler, såsom: ”Hvis et søgeord har haft en konvertering i løbet af de seneste 14 dage, byd da 20 pct. højere.” Du kan nu tage en tur på stranden, mens AdWords automatisk ordner den del af arbejdet for dig… Smart ik’?
Manuelt arbejde?
Hvis du var den eneste annoncør på Google, ville livet være meget nemmere. Desværre er konkurrencen hård og brutal, og der skal optimeres på rigtig mange parametre, såfremt du vil opnå succes.
SEO/SEM + automation kan kun hjælpe dig et stykke af vejen. Givetvis et stort stykke af vejen, men ikke hele vejen. Hvis du vil i mål, bliver du også nødt til at trække i arbejdstøjet, og udføre det slidsomme, manuelle arbejde.
Computere er i sidste ende ikke andet end avancerede regnemaskiner. Strategi, tænkearbejde, projektstyring og alt det, som ikke lige kan placeres i nogen bokse (her tænker jeg på ”exception handling”), må du stadig tage dig af.
Derfor kan du også ånde lettet op: Du bliver ikke arbejdsløs foreløbig…