Softwarekæmpen Microsoft er ved at udvide grænserne for, hvad bevægelsessensoren i selskabets spilmaskine Xbox – Kinect – egentligt kan bruges til.
Og det giver helt nye muligheder på e-handel og markedsføringsfronten.
Virksomheder finder således næsten dagligt på nye måder at anvende Kinect på til at udvide forretningen. Senest i Norge, hvor netbutikken my-wardrobe.com har skabt en helt ny måde at interagere med potentielle kunder på.
Interaktivt butiksvindue
Ved at placere Kinect-enheden i et butiksvindue, har webbutikken fremtryllet en fysisk tilstedeværelse, der lader forbipasserende prøve webshoppens tøj via Kinects bevægelsescensorer.
Det er konsulenthuset Avanade, der står bag løsningen til Mywardrobe.com, som arbejder målrettet på at udvikle nye måder at bruge Kinect-teknologien på.
Den norske webbutik følger dermed i hælene på bl.a. den britiske supermarkedskæde Tesco, der har udnyttet Kinects muligheder til at skabe et virtuelt supermarked, som vi beskrev forleden.
Og i USA er man endnu længere fremme – her har bl.a. varehuskæderne Nordstroms og Bloomingdale’s anvendt Kinect til at scanne de handlendes kroppe, for at hjælpe dem med at få tøjet i den rigtige størrelse, hvilket er en helt ny måde at udvide kommunikationen med kunderne på.
Du kan se en kort præsentation af det interaktive butiksvindue herunder.