Egentligt burde et lille dansk bureau ikke have en chance i pitches mod store, internationale digitale bureauer om globale budgetter, men det blæser man på hos det fire år gamle bureau Spring/Summer, der har til huse på Nørrebrogade i København.
Derfor henter det kreative digitale bureau, som bl.a. kan skrive American Express og B&O Play på kundelisten, godt halvdelen af omsætningen fra internationale kunder i Danmark og den anden halvdel fra kunder i USA.
Hidtil har bureauet – udover iøjnefaldende digitale tiltag, websider, kampagner og content i form af film, stills, in-store etc. for kunderne – været garant for solid vækst og sorte tal på bundlinjen, men i 2016 dalede bruttoavancen, og det blev til et minus på bundlinjen på 1,1 mio. kr.
Hvad skyldes det?
– Årene omkring 2016 er og bliver markant bedre end året selv. Forklaringen er, at vi havde store projekter, som vi var længere tid om at starte op, end vi regnede med, og derved rykkede omsætningen ind i det nye år, siger Pelle Martin, der er stifter, partner og Creative Director i bureauet.
Så det skyldes ikke mistede kunder?
– Nej, vi fik til gengæld en del nye og flere opgaver fra eksisterende kunder i 2016. Årets resultat er faktisk helt i overensstemmelse med vores forventninger, da vi mandede kraftigt op med tekniske og faglige kapaciteter, og den slags koster som bekendt, siger Pelle Martin, der kan fortælle, at bureauet i dag har 16 medarbejdere.
Det er væsentligt flere end for blot et par år siden, hvor bureauet i gennemsnit havde seks fuldtidsansatte.
Pelle Martin forventer, at Spring/Summer er tilbage med sorte tal på bundlinjen, når regnskabstallene for 2017 gøres op.
– Vi er stadig i gang med at definere den fremtidige strategi for bureauet, men jeg tvivler på, at vi bliver mere end 20 medarbejdere i Danmark fremadrettet… Vi har desuden indledt jagten på en dygtig bestyrelsesformand, der kan komme ind udefra og se på, om vores strategi er rigtig, siger Pelle Martin, der er en af fire partnere i bureauet.
De tre andre er Robert Thomsen, Creative Director, Frederik Dufva, Account Director, og Jeppe Kruse, Head of UX & Development.
Pelle Martin binder også optimismen op på, at bureauet har afsluttet og er i gang med en række spændende opgaver.
Har du et par eksempler?
– Vi er i fuld gang med et Corporate Website for Roskilde Festival, vi stod bag det nye Tuborg.com, vi klæder Cofoco bedre på digitalt og selvfølgelig vores arbejde for Rederiforeningen, der har høstet priser rundt omkring i verden, slutter Pelle Martin, før han skal af sted til et Creative Circle-møde.
Spring/Summer 2016/2015
(Mio. kr.)
Bruttofortjeneste: 5,8/7,9
EBITDA: -0.9/2,8
Årets resultat: -1,1/2,6
Egenkapital: 0,7/1,8
Gns. antal ansatte: 12/6