Selv om man er helt i front på sit felt, står sponsorerne ikke i kø for at kaste penge efter én. Med mindre man altså tilhører en af de tre TV-tunge sportsgrene: Fodbold, håndbold og ishochey. Som mediemagneter tiltrækker de i høj grad sponsorernes opmærksomhed – bandereklamer og logo på spillertøj giver jo eksponering på skærmen.
Men sponsorering handler om meget andet end ren og skær profilering. Det mener man i alt fald hos Holte IF Volleyball, som netop har udviklet et helt nyt sponsorkoncept i samarbejde med Jens Graabæk.
– Set over tid er Holte klart den bedste volleyballklub herhjemme. Og vi har ambitioner om også at spille godt på europæisk plan, men det kræver flere penge, end vi i øjeblikket råder over. Derfor har vi brugt kræfter på at skabe et helt nyt sponsorkoncept, der arbejder med tingene på en anderledes kvalitativ måde.

SPORTEN KAN MERE END PROFILERING
– Sportsmiljøet kan nemlig meget mere end den profilering, som næsten alle sponsorater handler om. Faktisk mener vi, at en sponsor kan opnå langt større, mere dybtgående effekt af sine sponsorkroner, end nogle få minutter på TV kan give ham, forklarer Graabæk, der har arbejdet med udvikling og sponsorering inden for forskellige områder – blandt andre fodbold – sideløbende med uddannelsen på Erhvervsakademiet for Sport & Fritid. Nu varetager han sponsorarbejdet for Holte IF Volleyball.
Hidtil har klubben arbejdet helt traditionelt med sponsorering. Ud over hovedsponsoren har der været en sponsorgruppe, som har fået påtrykt logo på spillertrøjerne, og sponsoraterne har primært handlet om bandereklamer, tryk på trøjer og reklamer i kampprogrammet.
I det nye sponsorkoncept er den form for eksponering kun én af mange muligheder.
– Vi arbejder med sponsorer på tre niveauer: Strategiske, taktiske og operative. Og vi har yderligere valgt at dele konceptet op i tre, svarende til de tre områder, hvor vi som eliteidrætsmiljø har noget at tilbyde vore sponsorer. Det drejer sig om profilering i medier, om planlægning og afvikling af arrangementer og events og endelig om human ressource-udvikling, fortæller Jens Graabæk.
De to første kategorier svarer nogenlunde til indholdet i traditionelle sponsoraftaler. Blot er hver kategori struktureret, systematiseret og delt op i mindre pakker, så den enkelte sponsor meget præcist kan få overblik over ydelserne og indholdet i hver eneste “pakke“. Desuden har Holte og Graabæk puttet et spændende og kreativt indhold ned i nogle af de kendte pakker: Under corporate events finder man for eksempel tilbudet om at afvikle et Corporate OL ude hos sponsorvirksomheden. Med discipliner efter eget valg og Holte-mandskab til at stå for den praktiske afvikling af arrangementet.
Og på human resouce-feltet er der tænkt nye tanker.
– Mange virksomheder kan have stor nytte af at knytte sig til elitemiljøet. Her arbejder vi jo med team building, teamledelse, mental træning og andre Human Ressource & Development værktøjer, og inden for sportens verden er man jo hele tiden på forkant med udviklingen inden for disse områder.
– Vi mener desuden, at volleyball som sportsgren er helt enestående i den sammenhæng, fordi den stiller så store krav til teamledelse, mentalt ansvar, kommunikation og teamroller. Der er jo kun seks mennesker, som skal dække 81 kvadratmeter bane og som højst må røre bolden tre gange, siger Jens Graabæk.
Han vurderer, at overførbarheden fra volleyballens verden til sponsorvirksomhedens eget miljø er meget stor.
– Derfor kan sponsoren virkelig bruge elitesportsklubben til at løfte sin egen virksomhed. Elitemiljøet kan således tilbyde en form for spejling af sponsorvirksomheden. Vores verden ligner jo det marked, dynamiske virksomheder opererer i – en verden og et marked, der stiller krav om fleksibilitet, omstillingsparathed, samarbejde, intens fokus på udvikling.

ERHVERVSKLUBBER
Konkret udmønter tankerne sig i en Breakfast & Brunch Club – navnet ligger endnu ikke helt fast – en erhvervsklub med fokus på ledelse og personlig udvikling.
Holte IF Volleyball har yderligere fået øje på de muligheder der ligger i Øresundsområdet.
– Holte ligger jo meget centralt placeret i Øresundsregionen, og vores hovedsponsor kan således blive officiel sponsor for Øresund’sk, en erhvervsudviklingsklub for mindre virksomheder i regionen, oplyser Jens Graabæk.
Han vurderer, at klubbens kommende hovedsponsor skal findes blandt landets større virksomheder. Tidligere har det været virksomheder som Rynkeby, Danone, Unibank og Provinzial/LB Kiel.
– Og vi er naturligvis spændte på, hvordan de potentielle sponsorer vil tage imod vores nye koncept. Vi er først lige begyndt at præsentere konceptet, og reaktionen har indtil nu været nysgerrighed. Det er en god start, understreger Jens Graabæk.