Den varslede relancering byder på en avis i ”trekvart” format: Regional-sektionen om det østjyske område er gået i halv størrelse (tabloid- eller kompakt-format), mens resten af avisen indtil videre fortsat er i fuld broadsheet-avisstørrelse.
Relanceringen har været annonceret siden årets start, men er først effektueret nu, fordi det seneste halve år har været brugt til at analysere og forberede ændringerne.
Blandt ændringerne er, at avisen hver dag går i dybden med et emne, og bruger plads derpå; et tegn i retning af det erklærede mål om at have mere bid og baggrund og bringe vigtige histroier – på debutdagen om den galopperende mangel på dagplejere til at passe de børn, som der heller ikke er vuggestuepladser til. Der kommer også kampagnejournalistik, lover chefredaktion – altså emner, der ”bankes til” hen over måske en hel uge.
Århus Stiftstidendes ledelse lovede allerede tidligt på året mere stof om erhverv og kultur i den nye avis:
Kulturstoffet: På debutdagen er Madonna – noget med Horsens, hvis nogen skulle være i tvivl – emnet: Trafiksituationen i Horsens og overnatningen på et Århus-hotel er vinklingen.
Erhvervsstoffet: En halv side om indvielse af udvidelsen af et indkøbscenter; og en notits om en tidligere AGF- og landsholdsspillers nye job.
Det meste af lands- og udlandsstoffet står der fortsat moderavisen Berlingske Tidendes navn på.
Hvorimod lokalstoffet fra den jyske hovedstads opland helt klart (i hvert fald i førsteudgaven) har skærpet sin tone med en stribe kritiske artikler om gymnasier, handicaptransport, byggetilladelser, gyllestank, daginstitutioner og pensionistmad.
Layout og typografi er ikke ændret radikalt, men er blevet en smule lettere.
asj