Et af verdens største sociale medier, Instagram, føjede 12. november to nye faner, Reels og Shop, til startskærmen.

– Det er den største designændring i 10 år, og en ændring, som vi bestemt ikke har taget let på. Den afspejler også de prioriteter, vi har i Instagram, siger Jesper Brunhøj Olsen, Head of Industry, Global Clients, hos Facebook, der ejer Instagram.

Designændringerne medfører for det første, at brugerne får lettere og hurtigere adgang til Instagram Reels, et kort videoformat, der kan minde en del om TikTok, og for det andet direkte adgang til Instagrams shopping-del, der ifølge Jesper Brunhøj Olsen længe har været et stort satsningsområde for SoMe-giganten.

Sådan ser Shop-delen af Instagram ud efter designændringen. Foto: PR

– Shopping har lige fra begyndelsen været en vigtig del af Instagram, men nu gør vi det endnu lettere og enkelt for brugerne, siger han.

Ændringen vidner om, at Instagram og Facebook forsætter med at sætte handling bag Mark Zukerbergs ord fra 2019 om, at e-handel og betalinger skal blive et stort forretningsområde for SoMe-giganten fremadrettet.

Det kan skabe en alternativ indtægtskilde til de annoncer, der i dag udgør langt størstedelen af Facebooks omsætning.

Tilpasset en ny tid

Ifølge Jesper Brunhøj Olsen er arbejdet med det nye design blevet accelereret af den globale sundhedskrise.

– Den har sat yderligere fart på digitaliseringen, og vi har set endnu større forbrug af online-content på tværs af vores formater i perioden. Det er med til at understrege vigtigheden af, at virksomheder får skabt friktionsfri oplevelser for kunderne i dag, siger han.

Jesper Brunhøj Olsen fortsætter:

– Jeg mener, det i dag bør være en integreret del af enhver marketingstrategi. For os giver det sig udslag i, at Instagram længe har været et sted, hvor brugere har opdaget nye produkter og services. Faktisk følger over 90 procent af Instagram-brugerne i dag en virksomhed. Vi har nu gjort det endnu lettere for dem at opdage – og købe – disse virksomheders produkter.