Når millioner af amerikanere 7. februar bænker sig foran TV’et og tuner ind på TV-stationen CBS for at følge med i årets Super Bowl kommer de til at spejde forgæves efter reklamefilm fra velkendte brands som Coca-Cola, Pepsi, Audi og Budweiser.

De er nemlig blandt de annoncører, der ifølge Ad Age har besluttet sig for ikke at bruge de godt 5,6 million dollar, eller 34 millioner kroner, på at komme ind i de amerikanske stuer med en 30 sekunder lang reklamefilm.

Det er ifølge mediet første gang i to årtier, at der ikke er reklamer for såvel Coca-Cola som Pepsi med i reklameblokkene.

Beslutningen om at droppe Super Bowl-reklamerne, ser for de store annoncører ud til at bunde i en ”analyse af hvilke brands i deres porteføjler, der kan give bedst afkast af multimillion-dollar investeringen, og af hvad deres marketing-prioriteringer er i en tid med reducerede budgetter”.

Moderselskabet bag Budweiser, Anheuser-Busch InBev, vil således være til stede i reklameblokken med film for blandt andre Bud Light og Michelob Ultra, men altså ikke for hovedbrandet Budweiser.

Vil investere i de rette ressourcer

Noget lignede gør sig gældende for Pepsi, der godt nok dropper reklamefilmen for flagskibs-brandet, men fortsat investerer massivt i Super Bowls pause-show, ligesom selskabet har en reklamefilm for Mountain Dew i reklameblokken.

– Brands er forsigtige med deres budgetter og analyserer virkelig, hvad ROI’en for reklamefilmen ville være. De bliver nødt til at vide, at de har et budskab, der giver så meget genlyd, at den er de 5,6 millioner dollar plus produktionsomkostninger værd, siger Charles R. Taylor, der er professor i marketing ved Villanova School of Business og stipendiat ved Center for Marketing and Consumer Insights til Ad Age.

Coca-Colas beslutning om at droppe reklamefilmen ved årets Super Bowl kommer på et tidspunkt, hvor læskedrikgiganten er midt i en fyringsrunde og i gang med en større restrukturering af forretningen, der blandt andet byder på en større sondering af mediebureaumarkedet.

Coca-Cola forklarer, ifølge nyhedsbureauet AP, beslutningen med, at virksomheden vil sikre sig, at ”der investeres i de rette ressourcer i disse hidtil usete tider”.

Årets Super Bowl sparkes efter planen i gang 7. februar på Raymond James Stadium med en tilskuerkapacitet på 65.890 i Tampa, Florida.

På grund af coronakrisen begrænses antallet af tilskuere til 22.000.