To store outdoor brands, The North Face og Patagonia, er blandt de virksomheder, der nu vil boykotte Facebook-annoncer på grund af det sociale medies håndtering af misinformation og hadsk tale.

Det skriver marketingmediet Ad Age, der også kan oplyse, at det sker som tilslutning til kampagnen #StopHateForProfit, der blev skudt i gang onsdag 24. juni, da flere amerikanske borgerrettighedsbevægelser indrykkede en helsides annonce i Los Angeles Times.

Her opfordrede organisationerne til en boykot af Facebook-annoncer i juli og krævede samtidig, at social media- og annoncegiganten gør en større indsats for at ”fjerne hadsk retorik og beskeder, der kan tilskynde til vold imod særlige grupper”.

Bureauer bakker også op

Det er ikke første gang, at Facebook kritiseres for indsatsen for at forhindre hadsk tale og misinformation på verdens største SoMe-platform, men kritikken næres lige nu af de omfattende anti-racistiske protester, der er fulgt i kølvandet på en hvid politimands drab på George Floyd i USA.

Dertil kommer flere kontroversielle udtalelser fra USA’s præsident Donald Trump, der har fået lov at blive stående på Facebook, mens andre social media-platforme som Twitter og Snapchat derimod har sanktioneret præsidenten.

Annonce-boykotten mod Facebook får også fået opbakning fra bureausiden. Eksempelvis har det Dentsu-ejede digitale bureau i360 i en mail til sine kunder, ifølge Wall Street Journal, givet udtryk for sin støtte.

Tidligere har Elijah Harris, SVP, Paid Social, hos bureaugruppen IPG Mediabrands i et LinkedIn-opslag ligeledes opfordret branchen til at ”bruge vores kollektive stemme til at skabe positive forandringer hos Facebook”.

Facebook er sammen Google dominerende på det digitale annoncemarked verden over. Analysehuset eMarketer har tidligere beregnet, at Facebook, inklusive Instagram, i 2020 vil sælge annoncer for over 530 milliarder kroner på verdensplan.