Carlsberg skal snart fejre sin 175 års fødselsdag.

Derfor havde ølgiganten bedt branchens studerende om de bedste bud på, hvordan de kunne fejre fødselsdagen med en kampagne i en stor konkurrence med navnet Beers for Ideas.

Til gengæld for idéerne giver Carlsberg fri bar ved Reklamelinjens Cannes Lions Live-fest i København. Og den bedste idé præmierer Carlsberg med en tur med flybillet og Air-BnB-overnatning ved Cannes Lions i 2022.

Vinderne er netop blevet kåret, og det blev Oliver Samuelsen og Johan Nybro, der foreslog en kønsneutral øl med navnet Kim.

– Jeg måtte google, hvorfor den skulle hedde Kim, men i vakte min nysgerrighed. Det var en generelt god idé, sagde Julian Marsili, der er Global Brand Director hos Carlsberg.

Hædrende omtale til to andre idéer

Derudover var der blandt de 41 indsendte idéer to, der fik hædrende omtale.

– I havde alle gode idéer. Der var nogle underlige. Men I havde mange originale idéer. Det skal I være meget stolte af, sagde Julian Marsili.

Den ene idé var et skævt forslag, der skulle handle om, at det er godt, Carslberg laver øl frem for reklamer – og så var der en række eksempler på dårlige reklamer, Carlsberg kunne lave, der skulle være hele kampagnen.

– Den første hædrende omtale går til nogle, der sendte mange idéer. Der var nok lidt øl involveret. Jeg ved ikke, om idéen her ville få mig fyret. Men vi vil gerne belønne modet og indsatsen og originaliteten af idéen, sagde Julian Marsili med et grin fra scenen.

Den anden idé, der fik hædrende omtale, var et forslag om at eksportere det danske pantsystem til udlandet.

– Den anden hædrende omtale går til en idé, der handler om at eksportere en værdi fra Danmark; Pant-systemet. Idéen er svær at føre ud i livet, men det er en dejlig tanke, sagde Julian Marsili.