Et af landets ældste reklamebureauer, Nørgård Mikkelsen, har siden MyImage-analysen 2014 flyttet sig stille og roligt op ad den samlede imageliste. 

Fra nummer 25 i 2014 til nummer syv i 2020-analysen, der netop er udkommet.

Igen i år går Nørgård Mikkelsen desuden frem på Brandstyrke.

Det er det parameter i MyImage-analysen, der bygger på kendskab til bureauet, lysten til at invitere bureauet til pitch – og momentum, som er lysten til at invitere til pitch, korrigeret for bureauets kundeandel.

– Det er en meget konsistent vækst, bureauet har præsteret gennem de seneste syv år, siger Mogens Østergaard, adm. direktør i MyResearch, der ikke tøver med at kalde Nørgård Mikkelsen ”en stabil brand-succes”.

Og hos bureauet selv vækker den solide fremgang også begejstring.

Ikke ”bare” marketing

– Det er vi rigtig glade for. Vi arbejder hele tiden med at udvikle vores brand og vores position, så det er klart, at vi glæder os over at se, at markedet og annoncørerne anerkender det, siger Kasper Kjærsgaard Jensen, CEO hos Nørgård Mikkelsen.

Hvorfor tror du, det er lykkedes jer at fastholde den stabile fremgang?

– Jeg tror, der er flere grunde. For det første er Nørgård Mikkelsens grundfilosofi, at vi ikke ”bare” bedriver marketing, men også udvikling for vores kunder, siger Kasper Kjærsgaard Jensen og fortsætter:

– For det andet er vi et bureau, der går mange år tilbage, og særligt derfor har vi meget fokus på hele tiden at genopfinde os selv.

Ifølge Nørgård Mikkelsen-direktøren har bureauet særlig to ”centerpunkter”, som man udvikler sig omkring:

– Det lyder måske enkelt, men det er ekstremt vigtigt for os: Det ene er at skabe vækst og værdi for vores kunder. Vi er kendt som ”effektbureauet”, og det er vi stolte af – og det andet er kundetilfredshed, som vi måler på konstant.

Man skal være konsistent

På spørgsmålet om, hvad han mener, der er afgørende for et godt bureau-image, er Kasper Kjærsgaard Jensen da heller ikke i tvivl:

– Glade og tilfredse kunder. Hvis vores kunder taler godt om os og fortæller til andre, at vi skaber værdi, så giver det os et godt image, siger han og tilføjer:

– Men det er også vigtigt at være konsistent i forhold til, hvad man står for. Det nytter ikke at flagre rundt fra den ene hurtige hype til den anden.

Hvad mener du?

– Jamen, i de senere år har f.eks. teknik og taktik fyldt meget, også hos vores kunder. Og det er selvfølgelig vigtigt at være helt fremme her, og det er vi også, men man skal huske at være tro mod brandets pejlemærke og hele tiden bygge på siger Kasper Kjærsgaard Jensen og uddyber:

– Det er jo også det, vi siger til kunderne. På den led er der ingen forskel mellem dem og os.

Men man skal også udvikle sig?

– Selvfølgelig skal man det. Ligesom ethvert andet brand skal også Nørgård Mikkelsen genopfinde sig selv. Og det gør vi også hele tiden. Som eksempel er vi inden for det seneste år gået ind i Amazon  som nogle af de første, da vi ser det som afgørende for at kunne skabe vækst for vores kunder fremad. Så det er fuldstændig i tråd med vores grundfundament.

Råber lidt højere i dag

– Hvad gør I selv aktivt for at pleje Nørgård Mikkelsens image?

– Tjaa, vi har jo aldrig sådan råbt højt, men i det forgangne år har vi nok gjort lidt mere ud af os selv, end vi plejer. Og måske kommer vi til at råbe lidt højere fremover.

Hvorfor?

– Af flere grunde. Dels har vi været tilstede i København siden 2005, og vores kontor der er i vækst, men der er ikke så mange, der har opdaget det. Så det kan vi nok godt blive bedre til at fortælle om, siger Kasper Kjærsgaard Jensen og tilføjer:

– Og dels fordi Nørgård Mikkelsen i 2020 ikke er det samme som Nørgård Mikkelsen i 2014. Vores kompetencer har i vid udstrækning ændret sig og er blevet mange flere, og det trænger vi nok også til at fortælle lidt mere om fremover.

Men den forventede øgede aktivitet på kommunikationsfronten handler nu ikke om imagelister, lyder det Nørgård Mikkelsen-direktøren:

– Altså MyImage er en af de målinger, vi kigger på, og selvfølgelig er vi er super stolte af den fremgang, vi har haft, men lister i sig selv er ikke et mål. Målet er at blive de bedste i Danmark til at skabe effekt for vores kunder.

Et turbulent og godt år

2019 var for Nørgård Mikkelsen på mange måder et skelsættende år, idet bureauets topchef gennem 21 år, Erik Laumand, trådte tilbage fra posten.

Han overlod således i april 2019 stafetten til en 2-mands-ledelse bestående af Kasper Jensen, der fik titel af CEO, og COO Bodil Ibsen.

Begge to profiler, der på det tidspunkt havde været en del af bureauet i henholdsvis 14 og 26 år.

– Lige præcis 2019 vil altid være et særligt år for Nørgård Mikkelsen, fordi Erik trådte tilbage som direktør, og vi, der nu udgør ledelsen, lægger selvfølgelig en ny stil. Men jeg synes, det går godt, siger Kasper Kjærsgaard Jensen og tilføjer:

– Jeg har jo selv været med i mange år, og faktisk synes jeg ikke, jeg har oplevet så stor kundetilgang som i 2019, så jeg er meget optimistisk. Der er mange brands, der gerne vil samarbejde med Nørgård Mikkelsen anno 2020. 

Og et kig ind i 2020?

– Det år, jeg kigger ind i, gør mig glad og fortrøstningsfuld. En ting er tal, og her ser det fornuftigt ud, men vi mærker også virkelig stor interesse for vores nye kompetencer som fx vores Amazon-enhed. Og det er ikke bare som Odense-bureau, som I medier jo gerne vil kalde os, men også i København.

Hvordan ser næste regnskab ud?

– Jeg kan ikke afsløre tal endnu, men Nørgård Mikkelsen var også i 2019 en positiv forretning. Der er dog ingen tvivl om, at vi også mærker kundernes lyst til insoursing, siger Kasper Kjærsgaard Jensen.

Og hvad betyder det?

–  Det stiller store krav til vores evne til at udvikle nye kompetencer på de områder, hvor kunderne ønsker at købe virkelige specialister, og det stiller krav til, at vi optimerer vores set-up. Det har vi gjort – og det er klart, at det vil påvirke tallene i 2019, siger Kasper Kjærsgaard Jensen og tilføjer:

– Men vi fortsætter vores historik med at tjene penge, og vi ser lyst på 2020.

Nørgård Mikkelsens samlede placering i MyImage-analysen 2014-2020

  • 2014: 25
  • 2015: 21
  • 2016: 18
  • 2017: 12
  • 2018: 9
  • 2019: 8
  • 2020: 7