KLUMME: I morges klokken 9.10 havde ca. 300 mennesker indfundet sig på Grand Teatret I København.
Det var den danske Cannes Lions delegation med TV 2, Creative Circle og Huset Markedsføring som stod bag arrangementet.
Agendaen var at se rullen med de bedste film fra Cannes og at få inspiration fra to af ”insiderne” på årets Cannes Lions festival, nemlig Olga Bastian fra Liquidminds, der sad i film juryen og Jan Godsk, der sad i juryen for Branded Content & Entertainment.
Førstnævnte kategori er den indtil videre mest prestigefyldte i Cannes sammenhæng, og Branded Content var en helt ny kategori, som Jan Godsk var med til at definere rammerne for i årets konkurrence. Man havde forventet ca. 300 indsendelser, men endte på 800, hvilket siger noget om at dette er en kategori, vi kan forvente opmærksomhed omkring fremover.
Jan Godsks hovedpunkter var altid at tænke content først, og at content optræder i alle kanaler. Et par af hans gode eksempler var “Beauty of a second (Mont Blanc), Snoop Doggs “Rolling Paper” og PS3 “GT Academy” reality shows som tog hard core gamere og omdannede dem til virkelige racerkørere.
Endelig opfordrede han til at være særdeles opmærksom på juryens svære opgave, når man sender ind til internationale konkurrencer. Her vurderede man samtlige indsendelser ens, men erfaringen var, at de arbejder, der gik videre, var typisk dem, der formåede at give et omrids af casens idé inden for de første 15-20 sekunder af case videoen. Først herefter gik juryen i detaljer med hele kampagnen.
Olga Bastian gennemgik baggrunden for Film Grand Prix vinderen fra Chipotle, ”Cultivate a Better World”, og konkluderede at ansvarlighed, mening og holdning er kommet for at blive. Vinderfilmen er enkel og baseret på en ærlig indsigt, og historiens balance mellem perception og reality i forhold til Chipotle er lykkes til fulde.
Ifølge Bastian både lykkes og fejler danske film ofte på løvefronten, fordi de er selvironiske, har indsigter, der bygger på problemer, og ikke positivitet og empowerment, som er den tydelige globale strømning. Olga Bastian fremhævede at der er arbejder, der skiller kulturer, som f.eks Eastwood i ”Halftime America” samt PGs ”Best Job”, som begge er så fyldt med clichéer, at mange danskere tager sig til hovedet. Samtidig, sagde Bastian, er ”Best Job” i kategori, vi i Danmark slet ikke arbejder med. Den er positiv, rørende og storladen, og der er rigtig mange, der har grædt til denne film.
I den danske ende af skalaen, og ikke mindst i den ende, der samler kulturer, fremhævede Olga Bastian filmene fra Netto og IKEA, som har gjort det rigtig godt i både dansk og international awardsammenhæng, måske netop fordi de formår at balancere klassisk dansk, sort humor og ironi på en måde, alle kan forstå.
Den 11. Oktober klokken 9.00 finder samme arrangement sted i Aarhus på Øst for Paradis. Vi garanterer en god og inspirerende oplevelse, og prøver at få enten Jan Godsk eller Olga Bastian – eller begge to – med til dette arrangement.