Opdateret: Antallet af danske shortlister er ændret til 28 på grund af en tidligere optællingsfejl. Desuden er New Land tilføjet som shortlistet i Film Craft.

Danmark har fine traditioner ved Eurobest – Cannes Lions’ lillesøster, der anses for en slags EM i kreativ kommunikation.

Og med 28 danske shortlister ved dette års udgave af festivalen – sidste år var tallet 18 – tegner award-sæsonfinalen godt.

Shortlisterne fordeler sig på seks reklamebureauer, et mediebureau, to produktionsselskaber og en TV-station og især en enkelt case skiller sig ud: 

Det er den allerede massivt prisbelønnede The Lift for Bianco Footwear, som & Co. og New Land tilsammen er shortlistet for hele syv gange i forskellige kategorier.

Prismagnet ude og hjemme

Filmen, som Daniel Kragh-Jacobsen har instrueret, vandt i sommer sølv og bronze ved reklame-VM, Cannes Lions.

Senere kom to gange sølv ved Clio Awards og to bronze og to People’s Choise-priser ved Lovie Awards.

I efteråret fortsatte festen med to gange guld til ved Epica Awards.

Og herhjemme senest fem priser ved True Award: Guld, to gange sølv – og prisen for henholdsvis Bedste Klip og Bedste Original Musik.

Flere danske award-muligheder

Ud over de fire shortlister for Bianco-filmen har & Co. også booket to finalepladser for henholdsvis Help a Small Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden og The Arrivals for SAS. 

Og der er masser af andre fine præstationer fra dansk side: Således er Hjaltelin Stahl, Virtue, Mensch, NORD DDB, Robert/Boisen & Like-minded, Uitch Iscratch og TV 2 også shortlistet. 

I alt har & Co. fået seks shortlister, Hjaltelin Stahl ligeledes seks (heraf de tre for en serie), Virtue fire, Mensch/Sansir, New Land og Uitch Iscratch hver tre, mens TV 2, Robert/Boisen & Like-minded og NORD DDB har fået hver en.

Festival holder ”fysisk” pause

Eurobest-priserne blev uddelt første gang i 1988, men det var først i 2008, at prisuddelingen fik et ”fysisk” festival og awardshow.

I 2017 blev festivalen afholdt i London, men i år er Eurobest-festivalen ligesom sidste år uden ”fysisk” awardshow.

Det forhindrer naturligvis ikke, at man fejrer vinderne: Årets guld-, sølv- og bronzevindere offentliggøres således online den 9. december.

Grand Prix- og Special Awards-vindere afsløres ved eventen ”Eurobest Unwrapped” i London.

Det sker den 12. december, hvor dommerne i en livestream direkte fra juryværelserne vil fortælle om årets bedste arbejder.

Du kan se de dansk-indsendte shortlister pr. kategori her:

Digital Craft

– Virtue med Address the Future for Carlings (New Realities & Voice Activation)

Digital

– & Co. med The Lift for Bianco Footwear (Social Video)

– Virtue med Address the Future for Carlings (Tangible Tech)

Direct

– NORD DDB med Esport Menu for McDonald’s (Use of Print/Outdoor)

Entertainment

– & Co. med The Lift for Bianco Footwear (Fiction & Non-Fiction Films up to 5 minutes)

– & Co. med Help a Small Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden (Fiction & Non-Fiction Films up to 5 minutes)

– Robert/Boisen & Like-minded med Fra Marken til Parken for Sydbank (Sports: Digital, Social & Emerging Tech)

Film Craft

– New Land med The Lift for Bianco Footwear (Direction)

– New Land  med The Lift for Bianco Footwear (Script)

– New Land med The Lift for Bianco Footwear (Use of Original Music)

Film

– & Co. med The Lift for Bianco Footwear (Online: Fiction & Non-Fiction)

– & Co. med The Lift for Bianco Footwear (Durable Consumer Goods including Automotive)

– Hjaltelin Stahl med Goth Life for Metroen (Travel, Leisure, Retail, Restaurants & Fast Food Chains)

– Hjaltelin Stahl med Goth Life for Metroen (Travel, Leisure, Retail, Restaurants & Fast Food Chains)

– Uitch Iscratch med Voiceless Women for New Lives (Not for Profit/Charity/Government)

– Uitch Iscratch med Voiceless Women for New Lives (Social Behaviour & Cultural Insight)

– TV 2 med Alt det vi deler – forbunder – for TV 2 (Viral Films)

Glass

– Virtue med Genderless Voice for Copenhagen Pride

Healthcare

– Uitch Iscratch med Voiceless Women for New Lives (Non-Profit/ Foundation-led Education & Awareness)

Media

– & Co. med The Arrivals for SAS (Use of Branded Content created for Digital or Social)

Mobile

– Virtue med Address the Future for Carlings (New Realities & Voice Activation)

Outdoor

– Hjaltelin Stahl med Stol for IKEA (Travel, Leisure, Retail, Restaurants & Fast Food Chains)

– Hjaltelin Stahl med Martin for Idtyv.dk/Offerfonden (Not for Profit/Charity/Government) 

– Hjaltelin Stahl med Thomas for Idtyv.dk/Offerfonden (Not for Profit/Charity/Government)

– Hjaltelin Stahl med Lis for Idtyv.dk/Offerfonden (Not for Profit/Charity/Government)

PR

– Mensch/Sansir med Closed for Maintenance for Visit Færøerne (Travel, Leisure, Retail, Restaurants & Fast Food Chains)

– Mensch/Sansir med Closed for Maintenance for Visit Færøerne (Use of Events & Stunts)

– Mensch/Sansir med Closed for Maintenance for Visit Færøerne (Use of Events & Stunts)