Det kan nærmest ikke blive mere usexet, end at ville sætte arbejdsmarkedet til debat. Det ved de godt hos ”Min A-kasse”, der i stedet cirkler omkring jobsikkerhed og understøttelse med helt andre budskaber.
For et par år siden skabte ”Min A-kasse” en event, ”Verdens største bog”, med over 23.600 sider, 1,34 meter høj og en vægt på 65 kg papir med informationer om den bureaukratiske jungle, der kvæler danske arbejdssøgende.
Initiativet blev i øvrigt præmieret med sølv ved Creative Circle og shortlisted i Cannes, fordi det lykkede for A-kassen er få omtale af det bureaukratiske helvede, politikerne og fagforeningerne har skabt om de arbejdsløse.
Nu har ”Min A-kasse” så gjort det igen, altså bragt endnu et lag ind i diskussionen om arbejdsmarkedet med videoen ”Hvor ondt gør mistillid”, der på en sjov uvidenskabelig måde fortæller, at det er bedre at vise hinanden tillid, end at true og mistænke hinanden for alskens dårligdomme.
Skal skabe debat
I videoen, du kan se i bunden af artiklen, viser to enæggede tvillinger, der udsættes for modsatrettede stimuli, og resultatet er ikke overraskende: At den tvilling, der hjælpes, understøttes og udsættes for positiv energi, præsterer bedre end broderen, der udsættes for det modsatte.
Hvorfor lave den slags kommunikation, når det formentlig ikke sender medlemmer i armene på jer?
– Fordi det faktisk ikke er meningen. Vi er jo en forening, der bl.a. skal bidrage til en debat om arbejdsmarkedet, og det gør vi med filmen. På tre uger er den allerede blevet set 275.000 gange (Facebook og YouTube, red.), og den er blevet delt godt 5.000 gange, siger Simon Bauer, kommunikationschef i ”Min A-kasse”.
Han er især glad for de 5.000 delinger, ”fordi det viser, at danskerne involverer sig. Skoler og HR-afdelinger tager budskabet alvorligt, hvilket er præcis det, vi vil opnå.”
Hvad er så meningen?
– Vi vil gerne bidrage til en diskussion om, hvordan vi behandler hinanden og ikke mindst de arbejdsløse og jobsøgende. Budskabet er naturligvis, at mennesker vokser med tilliden, hvilket vi gerne vil være afsender af. I reklametermer hedder det branding og awareness, hvilket vi mener, er noget vigtigere end de quickfixes, mange virksomheder og organisationer søger med taktisk kommunikation, slutter Simon Bauer.
”Min A-kasse” har samarbejdet med Thomas Kolster, CSR-rådgiver og forfatter til Goodvertising, om opgaven. Se filmen herunder.