– Der er ikke så meget at sige. Vi lægger os fladt ned og beklager. Det var desværre mit personale, der lavede en fejl. Det fik de at vide. Så gik der nogle måneder, og så lavede vi den igen. Det tager vi konsekvensen af.

Sådan siger Caglar Koycu, der er indehaver af Café Velvet i Vejle, efter caféen har fået et ordentligt rap over nallerne af Forbrugerombudsmanden.

Denne har fundet, at Café Velvet i flere omgange har brudt markedsføringslovens forbud mod spam ved at lave konkurrencer på Facebook, hvor det var et krav at tagge sine venner for at deltage.

Men det må man ikke, lyder det fra Forbrugerombudsmanden, der har anmeldt Café Velvet til politiet i sagen.

– Ifølge markedsføringsloven har enhver ret til selv at bestemme, hvem de vil modtage reklame fra, og derfor må en virksomhed ikke sende fx notifikationer på sociale medier uden først at indhente modtagerens samtykke til det. Virksomheder må heller ikke få andre til det på virksomhedens vegne. At de sociale medier giver nem adgang til det, gør det ikke lovligt for virksomhederne, siger Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, i kendelsen.

“En regel er en regel”

På Facebook havde Café Velvet konkret skrevet følgende:

for at deltage skal du:

  • Like opslaget
  • Tagge hvem du vil dele præmien med
  • Like vores Facebookside
  • Følg vores Instagram cafe.velvet

Og det er blandt andet denne formulering, som Forbrugerombudsmanden har fundet problematisk.

– Det må ikke være en betingelse for at deltage i konkurrencerne, at deltagerne tagger andre. Et tag udløser nemlig en notifikation, som henviser den taggede bruger til virksomhedens konkurrence. Når virksomheden kræver, at konkurrencedeltagere tagger andre, vil notifikationerne efter Forbrugerombudsmandens opfattelse være sendt på vegne af virksomheden, skriver Forbrugerombudsmanden.

Reglerne gør sig gældende for alle virksomheder på både Facebook, Instagram og andre sociale medier, understreger Forbrugerombudsmanden.

På Café Velvet er indehaveren ked af fejlen og lover, det ikke sker igen.

– En regel er en regel, og sådan er det. Jeg er rigtigt ked af, at det endte sådan her, men vi må lære noget af det og se fremad, siger Caglar Koycu.

Rettet klokken 12.28: Der stod i den oprindelige tekst, at der var tale om en kendelse fra Forbrugerombudsmanden. Der er ikke tale om en kendelse, men en politianmeldelse. Dette er nu rettet i teksten.