”Brug skallen når du køber æg”. 

Sådan lyder budskabet fra brancheforeningen Danske Æg, som i dag, tirsdag, går i luften med en ny kampagne, skabt i samarbejde med det unge bureau PONG.

Kampagnen skal fortælle forbrugerne, hvordan de kan se, om de æg, de lægger i indkøbskurven i supermarkedet, er danske og lever op til en række særlige krav.

– Udenlandske æg lever ikke op til samme krav til fødevaresikkerhed, produktionsforhold og dyrevelfærd, som æg med Danske Æg-mærket gør, siger sektorchef for brancheforeningen Danske Æg, Jørgen Nyberg Larsen, i en pressemeddelelse.

Og det er netop det, der bliver sat fokus på i kampagnen ”Danske æggehoveder taler ud”

Kendte ægge-stemmer

Kampagnens budskaber kommunikeres gennem to ”talende æg”: Et ungt, uerfarent et af slagsen og et ældre, mere erfarent æg. 

" Det blev til to æggehoveder og virkelig mange platte ordspil.
Mikkel Elung, kreativ konsulent, PONG

Ægge-stemmerne tilhører de to skuespillere, Lars Ranthe, der bl.a. er kendt fra Sommer og Badehotellet, og Jesper Groth, der kendes fra bl.a. Sygeplejeskolen.

Og hos PONG kalder Mikkel Elung opgaven for ”en spændende udfordring”:

Mikkel Elung, kreativ konsulent, PONG. Foto: Uffe Jørgensen Odde.

– Der findes mange mærkningsordning, og selv om de fleste danskere forholder sig til, om de køber økologisk, fritgående eller skrabeæg, så er æg lavinteresse, og samtidig tænker de færreste over, at der er forskel på fødevaresikkerheden i æg, siger han og tilføjer:

– Derfor skulle der et opsigtsvækkende univers til at trænge igennem. Og nogle markante talspersoner, der kunne hjælpe os med at italesætte de mange gode historier om Danske Æg-mærket. Det blev til to æggehoveder og virkelig mange platte ordspil.

Mangler kendskab

Og noget tyder på, at der er brug for oplysning: 

En undersøgelse foretaget via YouGov viser, at kun hver tredje dansker havde kendskab til Danske Æg-mærket inden kampagnestart. Heraf vidste desuden kun hver tiende, hvad mærket stod for. 

– Mange forbrugere tror, at de køber danske æg, selvom det ikke altid er tilfældet, siger Jørgen Nyberg Larsen og tilføjer:

– Med kampagnen håber vi, at flere danskere vil tjekke æggenes oprindelse en ekstra gang, når de står foran køledisken.

Fra i dag kan man støde på de to ”æggehoveder” på Facebook, Instagram, YouTube og senere også TV2 Play. 

Du kan se to de film, der er produceret af Hydralab, herunder.