Det Telia-ejede teleselskab Call me var aftenens helt store triumfator, da landets bedste reklamefilm blev hædret ved True Awards fredag aften i Københavns Sydhavn.
Call me-filmene, hvor danskernes hang til mishagsytringer problematiseres, vandt således både den officielt største pris, “Bedste Film”, hvor det er juryens stemmer, der tæller, og “Publikumsprisen”, hvor folkets røst bestemmer vinderen.
Her var opløbet ganske tæt, og hvis bare to ud af de 600 svar havde fordelt sig anderledes, så ville Nupo-reklamefilmen ”Eric” have vundet. Også Rådet for sikker Trafik med ”Posedame”-filmen og Ministeriet for Børn og Undervisning med ”Godt du kom”-filmen var med i det tætte opløb.
Også Han Kjøbenhavn med filmen “AW12” produceret af Spoiled Productions blev begavet med mange priser ved The True Award 2012. Ikke færre end tre priser blev det til.
Årets bureau blev Public / RelationshusetGekko, mens Forsvarets Uddannelser blev årets annoncør. M2Film blev årets producent 2012.
Frederik Preisler, partner i Mensch og jurymedlem siger om årets True Awards-indsendelser:
– Jeg synes, at noget af det mest interessante – og oversete – i vurderingen af reklamefilm er, om filmen er tro i sit forhold til annoncøren. Om reklamebureauet, instruktøren, og alle de andre involverede kan afstå fra at være utro over for annoncørens virkelighed.
– Det er så fristende at finde på noget mere sexet, noget mere kreativt. Noget der kan vinde priser…., men pludselig ender man med en vanvittigt god reklamefilm, der bare har den helt forkerte afsender.
– Nogle af mine favoritter er HAN Kjøbenhavn og NETTO. Ikke blot fordi de er vanvittigt gode film, men også fordi de er helt igennem tro over for annoncøren, der opfattes som en helt naturlig afsender af budskabet. En troskab, der ender med noget så grundlæggende som troværdighed, slutter Frederik Preisler, der i øvrigt var medlem af filmjuryen til Cannes Lions-festivalen i 2011.
Du kan se alle vinderne herunder.
Bedste film
Titel: Call me. Tal ordentligt. Det smitter
Annoncør: Call me
Bureau: Jangaard, Mark & Ko
Producent: Jangaard, Mark & Ko
Bedste filmkampagne
Titel: Netto – Det er hårdt at tjene penge
Annoncør: Netto
Bureau: Brandhouse
Producent: Treshow Filmproduction
Bedste onlinefilm
Titel: onlybecausewecan.com
Annoncør: ONLY
Bureau: UncleGrey
Producent: North Kingdom / Camp David
Bedste visual effects / 3D
Titel: 3 mobil – Frisbee
Annoncør: Hi3G
Bureau: Co+Høgh
Producent: Co+Høgh
Special Effects: Reset Film
Bedste sound-design
Titel: Han Kjøbenhavn AW12
Annoncør: Han Kjøbenhavn
Bureau: Han Kjøbenhavn
Producent: Spoiled Productions
Lydtekniker: Martin Dirkov
Komponist: Martin Dirkov
Bedste foto
Titel: HAN Kjøbenhavn AW12
Annoncør: HAN Kjøbenhavn
Bureau: HAN Kjøbenhavn
Producent: Spoiled Productions
Fotograf: Niels Thastum
Bedste klip
Titel: HAN Kjøbenhavn AW12
Annoncør: HAN Kjøbenhavn
Bureau: HAN Kjøbenhavn
Producent: Spoiled Productions
Klipper: Anders Albjerg
Bedste instruktion
Titel: Eric
Annoncør: Nupo
Bureau: Bates Y&R
Producent: Bates Y&R
Instruktør: Michael Toft
Årets bureau 2012
Public / RelationshusetGekko
Årets annoncør 2012
Forsvarets Uddannelser
Årets producent 2012
M2Film
Publikumsprisen 2012
Titel: Call me. Tal ordentligt. Det smitter
Annoncør: Call me
Bureau: Jangaard, Mark & Ko
Producent: Jangaard, Mark & Ko